Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62700
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSilvana Oliveira Biondipt_BR
dc.creatorAdenilson Souza Cunha Júniorpt_BR
dc.creatorFrancisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.date.accessioned2024-01-12T16:17:12Z-
dc.date.available2024-01-12T16:17:12Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue8pt_BR
dc.citation.spage28pt_BR
dc.citation.epage46pt_BR
dc.identifier.issn2675-3855pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62700-
dc.description.abstractThis article presents part of research results that seek to describe and analyze on which methodological theoretical basis a government proposal for literacy of young and adult people in Brazil and Argentina is structured. The text particularizes the theme with description and comparative analysis of the organicity of the educational system influenced by transnational regulation, presenting what we can highlight as influences and perspectives for the learning process of reading and writing; describes the specific situation of each national context in light of the common problem of the social phenomenon of illiteracy in this current decade, highlighting the existing convergences and divergences; It also emphasizes some central elements of the design implemented in the literacy educational policy by exposing the conceptual trajectory that affects illiteracy, so that this stage can be considered as a starting point for a curricular resignification and reconfiguration of educational and pedagogical practices, with the purpose of advancing to an education with the quality of greater social sense, empowerment and human development. The incipient results have shown that the education of young people and adults, and in it literacy, continues to be marked by transformations related to political, economic and social changes that characterize the historical period of its regulations.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta parte de resultados da investigação que busca descrever e analisar sobre qual base teórico metodológica se estrutura uma proposta de governo para alfabetização de pessoas jovens e adultas no Brasil e na Argentina. O texto particulariza o tema com descrição e análise comparativa da organicidade do sistema educacional influenciada pela regulação transnacional, apresentando o que nela podemos evidenciar como de influências e perspectivas para o processo de aprendizagem da leitura e da escrita; descreve a situação especifica de cada contexto nacional à luz da problemática comum do fenômeno social do analfabetismo nesta década atual, pondo em relevo as convergências e divergências existentes; e ainda enfatiza alguns elementos centrais do desenho implantado na política educativa de alfabetização pela exposição da trajetória conceitual que incide sobre o analfabetismo, de maneira que essa etapa possa ser considerada como ponto de partida para uma ressignificação curricular e reconfiguração das práticas educativas e pedagógicas, com finalidade de avançar a uma educação com a qualidade de maior sentido social, de empoderamento e desenvolvimento humano. Os incipientes resultados têm demonstrado que a Educação de Pessoas Jovens e Adultas, e nela a alfabetização, continua marcada por transformações relacionadas às mudanças políticas, econômicas e sociais que caracterizam o período histórico das suas regulamentações.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista latino-americana de estudos científicospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfabetização de adultospt_BR
dc.subjectPolíticas educacionaispt_BR
dc.subjectEducação comparadapt_BR
dc.subject.otherAlfabetização de adultospt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherEducação comparada - Brasil - Argentinapt_BR
dc.titleBase teórico metodológica do processo de alfabetização de pessoas jovens e adultas: Brasil e Argentina, uma análise comparadapt_BR
dc.title.alternativeMethodological theoretical basis of the literacy process of young and adult people: Brazil and Argentina, a compared analysispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufes.br/ipa/article/view/34684pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7861-457Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3622-1799pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4751-2890pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.