Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62835
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPaola Isabel Silvabarrospt_BR
dc.creatorCássio da Cunha Ibiapinapt_BR
dc.creatorLeandro Malloy Dinizpt_BR
dc.creatorBruno Morais Damiãopt_BR
dc.date.accessioned2024-01-15T20:31:22Z-
dc.date.available2024-01-15T20:31:22Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume46pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage7pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/1981-5271v46.3-20220046pt_BR
dc.identifier.issn19815271pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62835-
dc.description.abstractIntroduction: During the last decade, the traditional model of medical education was widely debated, and recently, the Covid-19 pandemic added new challenges in teaching and learning in medical education. The Worked Example is an instructional tool in which an expert shows a detailed problem solution for a learner.Objective: This study aimed to compare, in an experimental study with medical students, lectures in online format with Worked Example for teaching chest tomography.Method: Experimental study through an educational intervention with medical students in the initial and final stages of clinical practice.Result: Analysis of variance of repeated measures (ANOVA) was used in the statistical analysis. There was a significant difference between the grades before and after training (F1; 74 = 46.008; p < 0.001) and between the course phases studied (F2; 148 = 19.452; p < 0.001). There was no statistically significant difference between the groups (F2; 74 = 1.401; p = 0.240). There was no significant difference in mental effort reported in the comparison between groups (F1; 69 = 0.092; p = 0.762), but students in the 2th year had a significantly higher effort score.Conclusion: Worked Example, which is a good technique for students and suitable for digital formats, was equally effective as a lecture, a well-known instructional method for teaching radiology.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: Durante a última década, o modelo tradicional de ensino médico foi amplamente debatido, e, há pouco tempo, a pandemia da Covid-19 impôs novamente mudanças, iniciadas em caráter de urgência em todo o mundo, trazendo novos desafios à formação médica no que concerne ao ensino e à aprendizagem. A estratégia de ensino conhecida como Worked Example é uma ferramenta instrucional na qual um especialista mostra a solução de um determinado problema para um aprendiz de forma pormenorizada. Objetivo: Este estudo teve como objetivo comparar as aulas expositivas em vídeo com a técnica Worked Example para ensino de tomografia de tórax.Método: Trata-se de um estudo experimental realizado, por meio de uma intervenção educacional, com alunos do curso de Medicina em fases iniciais e finais da prática clínica.Resultado: A análise de variância de medidas repetidas (ANOVA) foi usada na análise estatística. Houve diferença significativa entre as notas antes e depois do treinamento (F1; 74 = 46,008; p < 0,001) e entre as fases do curso (F2; 148 = 19,452; p < 0,001). Não houve diferença estatisticamente significativa entre os grupos (F2; 74 = 1,401; p = 0,240). Não houve diferença significativa no esforço mental referido na comparação entre grupos (F1; 69 = 0,092; p = 0,762), porém os alunos do segundo ano apresentaram um escore de esforço significativamente maior.Conclusão: O Worked Example, uma técnica com boa aplicabilidade para estudantes da graduação e adequada para formatos digitais, mostrou-se igualmente eficaz a aula expositiva, técnica consagrada no ensino de radiologia.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRadiologiapt_BR
dc.subjectEducação Médicapt_BR
dc.subjectTomografiapt_BR
dc.subject.otherRadiologiapt_BR
dc.subject.otherEducação Médicapt_BR
dc.subject.otherTomografiapt_BR
dc.titleA aula tradicional pode ser substituída pelo worked example no ensino da radiologia?pt_BR
dc.title.alternativeCan the traditional class be replaced by the Worked Example in teaching radiology?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/1981-5271v46.3-20220046pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A aula tradicional pode ser substituída pelo Worked Example no ensino da pdfa.pdf191.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.