Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62908
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Flávio de Lemos Carsalade | pt_BR |
dc.creator | Diomira Maria Cicci Pinto Faria | pt_BR |
dc.creator | Frederico Couto Marinho | pt_BR |
dc.creator | Larissa Garcia Pardini | pt_BR |
dc.creator | Gracia Wanatu Babutanga | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-01-16T18:41:45Z | - |
dc.date.available | 2024-01-16T18:41:45Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.citation.volume | 8 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 25 | pt_BR |
dc.citation.epage | 35 | pt_BR |
dc.identifier.doi | 10.5281/zenodo.3583292 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 23170611 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/62908 | - |
dc.description.abstract | The Brazilian preservation of the cultural heritage has built its history as a vanguard tool related to public policies, always using the concept of “right to the city”, which was finally consolidated by the 1988 Federal Constitution. What we seenowadays at the cultural heritage area in many cases is one praxis that could threaten this social function through an excessive care by withdrawing the cultural asset from daily life in order to protect as if they were at domes and if they only have compromises with past and future. In order to illustrate this issue, we show in this paper the case of the Station Square, in Belo Horizonte, in which the discrepancy between what is conceived by planners and what is experienced by citizen causes fragmentation in the use of the square and makes the existence of a social mix difficult. | pt_BR |
dc.description.resumo | A preservação do patrimônio cultural no Brasil construiu sua história como instrumento de vanguarda em termos de políticas públicas e, desde sempre, utilizando o conceito de função social da propriedade, o qual só se consolidou no país a partir da Constituição de 1988. O que vemos hoje, no entanto, na área patrimonial, em alguns casos, é uma prática que pode ameaçar esta função social do bem cultural pelo excessivo zelo de retirá-lo do cotidiano e protegê-lo em redomas, como se fossem excepcionalidades extraídas do tempo presente, com compromisso apenas com o passado e o futuro. Para ilustrar e problematizaresta questão, apresentamos o caso da Praça da Estação em Belo Horizonte, na qual a discrepância entre o que é concebido pelos planejadores e o que é vivido pelos transeuntes causa fragmentações no uso da praça e dificulta a existência de uma mistura social. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Espinhaço | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Patrimônio Cultural | pt_BR |
dc.subject | Direito a cidade | pt_BR |
dc.subject | Belo Horizonte | pt_BR |
dc.subject.other | Patrimônio cultural | pt_BR |
dc.subject.other | Cidadania | pt_BR |
dc.subject.other | Preservação | pt_BR |
dc.title | Apropriações sociais do patrimônio cultural : exclusão ou inclusão? | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistas.ufvjm.edu.br/revista-espinhaco/article/view/139/150 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Apropriações sociais do patrimônio cultural.pdf | 2.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.