Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62927
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Apropriação de práticas discursivas da matemática escolar: considerações a partir de uma experiência de formação intercultural de educadores indígenas |
Other Titles: | Appropriation of school mathematics discourses: considerations from the experience of an intercultural training of indigenous teachers |
Authors: | Ruana Priscila da Silva Brito Maria da Conceição Ferreira Reis Fonseca |
Abstract: | Este artigo focaliza modos como licenciandos e licenciandas do Curso de Formação Intercultural para Educadores Indígenas se apropriam de práticas discursivas da matemática escolar, quando avaliam ou elaboram propostas pedagógicas para o ensino de matemática na escola da aldeia. A partir do material empírico produzido no acompanhamento da turma de licenciatura em matemática desse Curso, em que adotamos procedimentos etnográficos, tecemos uma análise que reforça a compreensão dos processos de apropriação relacionada ao problema da significação e à questão da participação em práticas sociais. Assim, o modo como educadores em formação gerenciam o confronto entre práticas discursivas de diferentes tendências dos campos da Educação Matemática e da Educação Escolar Indígena delineia não só concepções de matemática e de seu ensino na escola indígena, mas, também, possibilidades de estruturação e análise das propostas pedagógicas que pretendam adotar em sua atividade docente. |
Abstract: | This paper focuses on the ways by which undergraduates of an Intercultural Training Course for Indigenous Teachers appropriate discursive practices of school mathematics, when they evaluate or develop educational proposals to mathematics teaching in the village school. From an empirical material produced when observing this course and adopting ethnographic procedures, we weaved an analysis that enhances the understanding of the processes of appropriation related to the problem of meaning and the question of participation in social practices. Thus, the way the educators in training manage the confrontation between discursive practices of different trends in the field of Mathematics Education and Indigenous Education outlines not only mathematics conceptions and its teaching in the indigenous school, but also possibilities of structuring and analyzing pedagogical proposals that they intend to adopt in their teaching activities. |
Subject: | Matemática - estudo e ensino - aspectos sociais Indigenas - educação Escolas indígenas Professores - formação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a01 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/62927 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/bolema/a/YkG8xyGMRRLTGtBDSHgRgFB/abstract/?lang=pt |
metadata.dc.relation.ispartof: | Bolema |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Apropriação de práticas discursivas da matemática escolar_ considerações a partir de uma experiência de formação intercultural de educadores indígenas.pdf | 270.18 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.