Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62927
Type: Artigo de Periódico
Title: Apropriação de práticas discursivas da matemática escolar: considerações a partir de uma experiência de formação intercultural de educadores indígenas
Other Titles: Appropriation of school mathematics discourses: considerations from the experience of an intercultural training of indigenous teachers
Authors: Ruana Priscila da Silva Brito
Maria da Conceição Ferreira Reis Fonseca
Abstract: Este artigo focaliza modos como licenciandos e licenciandas do Curso de Formação Intercultural para Educadores Indígenas se apropriam de práticas discursivas da matemática escolar, quando avaliam ou elaboram propostas pedagógicas para o ensino de matemática na escola da aldeia. A partir do material empírico produzido no acompanhamento da turma de licenciatura em matemática desse Curso, em que adotamos procedimentos etnográficos, tecemos uma análise que reforça a compreensão dos processos de apropriação relacionada ao problema da significação e à questão da participação em práticas sociais. Assim, o modo como educadores em formação gerenciam o confronto entre práticas discursivas de diferentes tendências dos campos da Educação Matemática e da Educação Escolar Indígena delineia não só concepções de matemática e de seu ensino na escola indígena, mas, também, possibilidades de estruturação e análise das propostas pedagógicas que pretendam adotar em sua atividade docente.
Abstract: This paper focuses on the ways by which undergraduates of an Intercultural Training Course for Indigenous Teachers appropriate discursive practices of school mathematics, when they evaluate or develop educational proposals to mathematics teaching in the village school. From an empirical material produced when observing this course and adopting ethnographic procedures, we weaved an analysis that enhances the understanding of the processes of appropriation related to the problem of meaning and the question of participation in social practices. Thus, the way the educators in training manage the confrontation between discursive practices of different trends in the field of Mathematics Education and Indigenous Education outlines not only mathematics conceptions and its teaching in the indigenous school, but also possibilities of structuring and analyzing pedagogical proposals that they intend to adopt in their teaching activities.
Subject: Matemática - estudo e ensino - aspectos sociais
Indigenas - educação
Escolas indígenas
Professores - formação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a01
URI: http://hdl.handle.net/1843/62927
Issue Date: 2017
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/bolema/a/YkG8xyGMRRLTGtBDSHgRgFB/abstract/?lang=pt
metadata.dc.relation.ispartof: Bolema
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.