Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62929
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Celeste Reis Fernandes de Souzapt_BR
dc.creatorMaria da Conceição Ferreira Reis Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-17T16:03:11Z-
dc.date.available2024-01-17T16:03:11Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage138pt_BR
dc.citation.epage163pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0048pt_BR
dc.identifier.issn1980-6248pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62929-
dc.description.abstractThis article proposes the incorporation of two categories of analysis – gender and territory – to the reflection on mathematical practices carried out by students of the Youth and Adult Education (in Portuguese, Educação de Pessoas Jovens e Adultas, EJA). The theoretical framework establishes a dialogue between the fields of Mathematics Education, Geography and Gender Studies to analyze the empirical material produced through the observation of mathematics classes and interviews with recyclable materials collectors, aged between 18 and 69, who participated in an EJA project in an Association. The text exposes the tensions between the desire for uniformity of the mathematical practices of the school territory and the heterogeneity of these practices in the territories of the house and of the work. The abdication of the understanding of the symbolic, the economic and the political marks of these territories, determines the silencing of other mathematical practices in the school context, increasing the inequality of gender relations.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, propõe-se a incorporação de duas categorias de análise – gênero e território – à reflexão sobre práticas matemáticas protagonizadas por estudantes da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). O referencial teórico estabelece um diálogo entre os campos da Educação Matemática, da Geografia e dos Estudos de Gênero para analisar o material empírico produzido por meio de observações das aulas de matemática e de entrevistas com catadoras e catadores de materiais recicláveis, com idade entre 18 e 69 anos, que participavam de um projeto de EJA numa Associação. O texto expõe as tensões entre o desejo de uniformidade das práticas matemáticas do território escolar e a heterogeneidade dessas práticas nos territórios da casa e do trabalho. Abdicar da compreensão das marcas simbólicas, econômicas e políticas desses territórios determina o silenciamento de práticas matemáticas outras no contexto escolar, aumentando a desigualdade das relações de gênero.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPro-posiçõespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectEJApt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectTerritóriopt_BR
dc.subject.otherRelações de gêneropt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.subject.otherMatematica - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherTerritoriopt_BR
dc.titleCenas de uma aula de matemática: território e relações de gênero na EJApt_BR
dc.title.alternativeScenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/pp/a/dgvDQy69qDdHdD8zG7btRqC/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6955-5854pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5702-7189pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cenas de uma aula de matemática_ território e relações de gênero na EJA.pdf520.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.