Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63063
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJosinalva Rodrigues Sápt_BR
dc.creatorMaria da Conceição Ferreira Reis Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-18T16:09:58Z-
dc.date.available2024-01-18T16:09:58Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue42pt_BR
dc.citation.spage72pt_BR
dc.citation.epage81pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n42p72-81pt_BR
dc.identifier.issn1980-9026pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63063-
dc.description.abstractThis paper discusses ways in which students of the Undergraduate Course in Rural Education - Mathematical Qualification at UFMG understand its curricular proposal, especially with regard to the mathematics education offered, and its relationship with the teaching practices of Mathematics in Rural Education. This discussion is based on the analysis of several interactions that occurred in the mathematical content classes of this course, and focuses here on one of many of those in which one may identify the mobilization of discourses that echo Freirian principles, demands of the struggle for Rural Education and the pedagogical tradition of school and urban mathematics teaching. The mobilization of these discourses in the considerations and arguments of students and trainers allows recognizing a way of understanding the curriculum as significance practices of Rural Education and Mathematical Education, and their repercussion in the cultural and political engagement of subjects in their construction.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo discute o modo pelos quais estudantes da Licenciatura em Educação do Campo – Habilitação Matemática da Universidade Federal de Minas Gerais compreendem sua proposta curricular, especialmente no que se refere à formação em Matemática e a sua relação com as práticas de ensino de Matemática na Educação do Campo. Essa discussão fundamenta-se na análise de diversas interações ocorridas nas aulas de conteúdo matemático desse curso e, focaliza aqui, uma de muitas daquelas em que se identifica a mobilização de discursos que ecoam princípios freirianos, demandas da luta pela Educação do Campo e a tradição pedagógica do ensino escolar e urbano da Matemática. A mobilização desses discursos nas considerações e nos argumentos das/os licenciandas/os e formadoras/es permite identificar um modo de compreensão do currículo como prática de significação da Educação do Campo e da Educação Matemática, e sua repercussão no engajamento cultural e político dos sujeitos em sua construção.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLinha mestrapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação do Campopt_BR
dc.subjectLicenciatura em matemáticapt_BR
dc.subjectDiscursos sobre currículopt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.subject.otherProfessores de educação do campo - formaçãopt_BR
dc.subject.otherMatematica - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.title“Aí a gente fica numa sinuca”: currículo da licenciatura em educação do campo como práticas de significaçãopt_BR
dc.title.alternative“And so, we’re at a crossroads”: the curriculum of a rural education teachers degree course as significance practicespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/405pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5702-7189pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.