Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63237
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRodrigo Fernandes Santospt_BR
dc.creatorElisângela Cristina Aganettept_BR
dc.date.accessioned2024-01-23T16:11:06Z-
dc.date.available2024-01-23T16:11:06Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.issue20pt_BR
dc.identifier.sici1pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63237-
dc.description.abstractInstitutions from various segments carry out numerous initiatives to explore new technologies. In the context of higher education institutions (IES), most universities have not yet adopted such technologies in order to transform their processes. Technological progress has brought, in addition to benefits, some problems. The issuance of diplomas in HEIs, the object of study of this article, for example, is manually operationalized, from their application until their issuance, which promotes the increase of cases of forgery. This shows that HEIs have a real challenge. Given this scenario, the Ministry of Education - MEC, to combat counterfeiting and modernize access to technology, published the ordinances: 315 and 330 April 2018 and 554 March 2019 which imposes a deadline to adapt to the requirements contained therein by April. 2021. Thus, this article, the result of the first inferences of the Masters research in Knowledge Management and Organization ECI/UFMG, aims to present a digital business platform model through the planning, mapping, specification and implementation of the process. issuing diplomas in a public IES: at the UFMG School of Information Science, with the help of a digital business platform, and based on the ordinances. As this is an ongoing research, the implementation has no definitive results, but it is expected that the study will highlight the steps for the construction of the model, initially thought for the process of diplomas, and thus contribute to the digital transformation, efficiency and effectiveness in other universities.pt_BR
dc.description.resumoInstituições de vários segmentos realizam inúmeras iniciativas para exploração de novas tecnologias. No contexto das IES (Instituições de Ensino Superior), a maioria das universidades ainda não adotaram tais tecnologias, com intuito de transformar seus processos. O progresso tecnológico trouxe consigo, além de benefícios, alguns problemas. A emissão de diplomas nas IES, objeto de estudo do presente artigo, por exemplo é operacionalizada manualmente, desde sua solicitação até sua emissão, o que propicia o aumento dos casos de falsificação. Isso evidencia, que as IES possuem um desafio real. Diante deste cenário, o Ministério da Educação – MEC, para combater as falsificações e modernizar o acesso à tecnologia, publicou as portarias: 315 e 330 de abril de 2018 e 554 de março de 2019 que impõe prazo de adaptação às exigências nelas contidas até abril de 2021. Assim, o presente artigo, resultado das primeiras inferências da pesquisa de mestrado em Gestão e Organização do Conhecimento ECI/UFMG, tem como objetivo apresentar um modelo de plataforma de negócios digitais, através do planejamento, mapeamento, especificação e implantação do processo de emissão de diplomas em uma IES pública: na Escola de Ciência da Informação da UFMG, com o auxílio de uma plataforma de negócios digitais, e fundamentados nas portarias. Por se tratar de pesquisa em andamento, a implementação não possui resultados definitivos, porém espera-se que o estudo evidencie as etapas para a construção do modelo, inicialmente pensado para o processo de diplomas, e contribua assim, para a transformação digital, eficiência e eficácia em outras universidades.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutomação de processos acadêmicospt_BR
dc.subjectEmissão de diploma digitalpt_BR
dc.subjectPortaria MEC 330pt_BR
dc.subjectPortaria MEC 554pt_BR
dc.subjectPlataforma de negócio digitalpt_BR
dc.subject.otherAutomaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherDiplomaspt_BR
dc.titleAutomação do processo de emissão de diploma: um estudo baseado nas novas portarias do MECpt_BR
dc.title.alternativeAutomation of the diploma issue process: a study based on the new ministerial MECpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://conferencias.ufsc.br/index.php/enancib/2019/paper/view/1154pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4357-8016pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.