Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63424
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando Martins de Castro Chaibpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2134782236760988pt_BR
dc.contributor.referee1Gilmar da Silva Goulartpt_BR
dc.contributor.referee2Bruno Soares Santospt_BR
dc.contributor.referee3André Cavazotti e Silvapt_BR
dc.contributor.referee4Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.creatorAquim de Souza Lopes Almeidapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4295455734558558pt_BR
dc.date.accessioned2024-01-26T16:49:05Z-
dc.date.available2024-01-26T16:49:05Z-
dc.date.issued2023-09-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63424-
dc.description.abstractThis research proposes to apply the concept of Theatricality in Percussive Performance, in a creative approach. Therefore, in the first chapter, we explore the concepts of performance based on theoretical material from Schechner, Féral, Fernandes and other authors. From there, we deepened the concept of Performance as an artistic expression in order to draw a parallel between the happening, body art, action painting and performance art and three works of the percussive repertoire: Living Room Music, Dressur and Vice Versa. Having understood the place of percussive performance and understanding the existence of this relationship between Performance and Theatricality, we focus on the concept of Theatricality, something still little visited in music, to observe possible common and parallel characteristics to combine with the construction of the performance of the repertoire written for percussion instruments , seeking to understand to what extent the application of this content can influence this practice of percussive performance by bringing new elements to this performative construction. For this, we will focus on observing some elements of Theatricality in different artistic expressions, to, in a subsequent moment, observe elements of this concept in gestural and corporal aspects of the percussionist in his performance. Finally, in the third chapter, we apply this concept to four works of the percussive repertoire, through a self-creative approach: Omar, The Source, Coquim – Saudade das Laranjeiras and Oxóssi, with ways to illustrate the results that can be obtained in a percussive performance through this conceptual relationship.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa propõe aplicar o conceito de Teatralidade na Performance Percussiva, em uma abordagem criativa. Para tanto, no primeiro capítulo, exploramos os conceitos de performance a partir de material teórico de Schechner, Féral, Fernandes e outros autores. A partir daí nos aprofundamos no conceito de Performance enquanto expressão artística para traçando um paralelo entre o happening, body art, action painting e performance arte três obras do repertório percussivo: Living Room Music, Dressur e Vice Versa. Entendido o lugar da performance percussiva e entendendo existir essa relação entre Performance e Teatralidade nos debruçamos sobre o conceito de Teatralidade, algo ainda pouco visitado em música, para observar possíveis características comuns e paralelas para aliarmos à construção da performance do repertório escrito para instrumentos de percussão, buscando compreender até que ponto a aplicação desse conteúdo pode influenciar nessa prática da performance percussiva trazendo novos elementos para essa construção performativa. Para isso, nos debruçaremos em observar alguns elementos da Teatralidade em diversas expressões artísticas, para, num seguinte momento, observar elementos desse conceito em aspectos gestuais e corporais do percussionista em sua performance. Finalmente no terceiro capítulo, aplicamos esse conceito sobre quatro obras do repertório percussivo, a partir de uma abordagem criativa minha: Omar, The Source, Coquim – Saudade das Laranjeiras e Oxóssi, com vias a ilustrar os resultados que se podem obter numa performance percussiva através dessa relação conceitual.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPerformance Percussivapt_BR
dc.subjectTeatralidadept_BR
dc.subjectPerformance como expressão artísticapt_BR
dc.subjectTeatralidade na performance percussivapt_BR
dc.subjectAbordagem Criativapt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherPercussãopt_BR
dc.titleA teatralidade na performance percussiva: uma abordagem criativapt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese de Doutorado - A Teatralidade na Performance Percussiva uma abordagem criativa.pdf3.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.