Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63566
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniel Francisco Bastos Monteiropt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2654772643235994pt_BR
dc.creatorLiliam Ramos Furtado da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-31T18:01:10Z-
dc.date.available2024-01-31T18:01:10Z-
dc.date.issued2023-10-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63566-
dc.description.abstractThis paper discusses the theme of the Bolsa Familia Program (PBF) in the Brazilian public sector, specifically with regard to school attendance, as a conditionality of education. The general objective of this study is to investigate the impact of the BFP on the student's daily attendance. This makes it possible to discuss this conditionality of students benefited by the BFP over that of non-beneficiaries, establishing a comparison of attendance in school performance and proficiency. This study is justified by the importance of better understanding the impacts of the BFP in relation to school attendance as a conditionality of education and, therefore, the effective learning of the student. The data presented and discussed allow us to better understand the profile of the beneficiaries to support the discussion in the methodological path of a qualitative nature, descriptive character collected in government platforms. The result of this study showed that the BFP, with regard to school attendance as a conditionality in education, favors a significant impact on lower dropout rates, even identifying that the BFP may not interfere with school proficiency and performance. The control of school attendance promotes an increase in schooling levels and, consequently, benefits learning with school performance and success, expanding to the student greater opportunities in the labor market and great chances of obtaining a more structured and sustainable life, thus reducing the regional inequality of the municipality. It is expected that through organized and optimized pedagogical processes, the improvement of the quality of education will signal significant results through social and educational policies, realizing that the mandatory attendance and enrollment of school is accompanied by actions aimed at the performance and school proficiency of beneficiaries.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho discute a temática acerca do Programa Bolsa Família (PBF) no âmbito do setor público brasileiro, especificamente no que diz respeito à frequência escolar, como condicionalidade de educação. O objetivo geral deste estudo vem investigar o impacto do PBF na frequência diária do aluno. O que permite discutir essa condicionalidade aos alunos beneficiados pelo PBF sobre a dos não beneficiados, estabelecendo uma comparação de frequência no desempenho e proficiência escolar. Este estudo justifica-se pela importância de se conhecer melhor os impactos do PBF em relação à frequência escolar como condicionalidade de educação e comisso a efetiva aprendizagem do aluno. Os dados apresentados e discutidos permitem conhecer melhor o perfil dos beneficiados para embasar a discussão no percurso metodológico de cunho qualitativo, caráter descritivo coletados em plataformas governamentais. O resultado deste estudo mostrou que o PBF, no que se refere à frequência escolar como condicionalidade na educação, favorece significante impacto em menores taxas de abandono, mesmo identificando que o PBF pode não interferir na proficiência e no desempenho escolar. O controle de frequência escolar promove aumento nos níveis de escolaridade e, consequentemente, benefício da aprendizagem com desempenho e sucesso escolar, ampliando ao estudante maiores oportunidades no mercado de trabalho e grandes chances de obter uma vida mais estruturada e mais sustentável, reduzindo, assim, a desigualdade regional do município. Esperam-se que através de processos pedagógicos organizados e otimizados, a melhoria da qualidade da educação sinalize com resultados significativos pelas políticas sociais e educacionais, percebendo que a obrigatoriedade da frequência e da matrícula escolar seja acompanhada de ações voltadas ao desempenho e proficiência escolar de beneficiários.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCAED - CENTRO DE APOIO A EDUCACAO A DISTANCIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectBolsa Família; Frequência escolar; Educação Básica.pt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherGestão Públicapt_BR
dc.titleImpacto do Programa Bolsa Família sobre a frequência escolar de alunos beneficiários no município de Belo Horizontept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pública

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IMPACTO DO PROGRAMA BOLSA FAMÍLIA SOBRE A FREQUÊNCIA(2).pdf571.01 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons