Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63801
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Camila Maciel Campolina Alves Mantovanipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765627U1&tokenCaptchar=03AFcWeA5Qd9I9BSuddlEQnZl9PaD434oX-a1talKPujOz-RvpRfd1QGPp0ej2rO22jnmuVsc5e2ZXnVqqwurf0N-3dwvSmh5QrQwikdE5NXM5svNPA5g1BwCh7ZK8VadcBQTRorpm4UVVWGysv-i_bhyBXCogER2PX6GqsjseHjFXWZ1tJ8vLjrrKM0VM1N-jopvkr44IwrTnKW6puVAE3E8J_gPrOozwJ1RrJ2SECRmHXiPZ3vevIcFKV0YIf8hMo3s4AX_1eXTVy9IUHl5FDB6Nc2uJ-HZJ1EstzVoIo4jTyO1V_iHzUInSkX9gXJlloOD4xjbvRppqRLxUGGoSTQ45NeExuyvpNpBmM0vW4AbbMMheFovTql7PbiZuM4HtD_pDIh8SsCGZ5TgLKelrXuC563MoOASSphGLeqMc3vh4kKa13wTv9OdV8uv0yzrn8CDJ6hdqB18U2kdWV0NNH8EOKgLG6mU0-RC4Itq-XSF2jlk7Cfbdqv-fFwMFAlgHkiaXrzJQUAdsTebG2mzD8x2kVaZDCfnCzV5O-sO-R0ghzMYREzZJEcv5w4NPEvAL6yJrBG3bjDpPdBRLE47-Bo25jQVvuRm9w1tweNqooua-_vYUfkbB3zwpt_BR
dc.contributor.referee1Sônia Caldas Pessoapt_BR
dc.contributor.referee2Mariana Souto de Melo Silvapt_BR
dc.creatorSara de Oliveira Paoliellopt_BR
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K2494050J2&tokenCaptchar=03AFcWeA52wxyS8UYLUpiV-heqQ2g_3vXzfffQCw05UtYmK107-8AiBWG8UbYagRjBRuCfaVD0oLjGt0zV3BQmKkQuMcwXGZmZeZgGLVNcQ8Ehp_K54WbH1TTa4Dt_Hfda6RS-CpNf4x42SMyp7DpxfITcfClrHLXHmCKopp_c0r43egg6414HbPu9f0wKXBC9MFvJRK_V_CZDmzkrR6mTX2rteomaZmigcMbZXyZjSkkjmUQbzDuJT52fTmsKrypYZu11NY4vGT57W6IMfx6wlyGfgaw5E9SCaS10qmXMQinhuTOvAXDSvJ40ARWcKuR4pGWV31DM-44A9WIK1M7CGPBuQXTgHAldze1tHncyg-aGSCZWN0o-iMgSQQV5nOV3AlF1yEw_F745UwPAwltfQV2Q-sKi6v7PPOAYjb2o6B1TmaztctsA1xhi_ZWiVDMiGmSS45oJy_32Izv85oduOOGr9admJDaX8PeZECfodAN2JpdgN1e3SeK3EzxDj_4hI-0akDSG2dau5HwBDltsnp1mTuhQEUkTu-5JOyVt1PwhB8blvKD4HdnpKWNuw1vQTQ04N87hPUpsZ9ZlkF6ez1rK9bFsZBr01RTqKseQ531b05gZHX3N1B8sOMm5fzwOVtZJqERoFso8pt_BR
dc.date.accessioned2024-02-06T16:43:26Z-
dc.date.available2024-02-06T16:43:26Z-
dc.date.issued2023-10-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63801-
dc.description.abstractThis dissertation aims to investigate the expression of subjects with disabilities in cinema and analyze how the characteristics of these directors produce singularities in their works. Given that the disabled body is often stigmatized by its condition, and considered deviant from the normative point of view, as discussed by Lígia Amaral (1988), this work recognizes the power in this "deviation", as it enables other forms of expression. The research seeks to approach films made by people with disabilities, where this is a central part of the narrative, adopting the perspective of “self-narratives”, Margareth Rago (2013), which are born from the process of reinterpretation of subjective experiences. The aim is to understand how the participation of filmmakers with disabilities can affect the "filmic body". For this, the films "DesecrAcTION", by Estela Lapponi, and "Victor’s body", by Victor Di Marco and Márcio Picoli, are analyzed, in this context, the idea of the "unfinished gesture", Cecília Almeida Salles (2009), who emphasizes that an artistic work can be permanently reinterpreted, recreated and resignified. Thus, I seek an approximation with the directors' filmmaking processes and a dialogue between their experiences and my own, through personal and affective writing.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objetivo investigar a expressão dos sujeitos com deficiência no cinema e analisar como as características desses realizadores produzem singularidades em suas obras. Dado que o corpo com deficiência frequentemente é estigmatizado por sua condição, e considerado desviante do ponto de vista normativo, como discutido por Lígia Amaral (1988), este trabalho reconhece potência nesse “desvio", pois possibilita outras formas de expressão. Desse modo, a pesquisa busca aproximar de filmes realizados por pessoas com deficiência, onde esta é parte central da narrativa, adotando a perspectiva das “narrativas de si”, Margareth Rago (2013), que nascem do processo de reinterpretação das experiências subjetivas. Busca-se compreender como a participação de realizadores com deficiência pode afetar o "corpo fílmico". Para isso são analisados os filmes "ProfanAÇÃO", de Estela Lapponi, e "O que pode um corpo?", de Victor Di Marco e Márcio Picoli. Destaca-se, nesse contexto, a ideia do "gesto inacabado”, Cecília Almeida Salles (2009), que ressalta que uma obra artística pode ser permanentemente reinterpretada, recriada e ressignificada. Assim, busco uma aproximação com os processos de realização dos diretores e um diálogo entre suas vivências e minha própria vivência, através de uma escrita pessoal e afetiva.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relationPrograma Institucional de Internacionalização – CAPES - PrIntpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectDeficiênciapt_BR
dc.subjectAfetospt_BR
dc.subjectNarrativas de sipt_BR
dc.subjectCorpo desviantept_BR
dc.subjectGesto iInacabadopt_BR
dc.subject.otherComunicação - Tesespt_BR
dc.subject.otherCinema - Tesespt_BR
dc.titleDeficiência em tela : processos de realização do corpo desviante no cinemapt_BR
dc.title.alternativeDisability on screen : the making process of deviant body in cinemapt_BR
dc.title.alternativeDiscapacidad en pantalla : procesos de realización del cuerpo desviado en el cinept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0009-7622-7803pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Deficiência em Tela_Sara de Oliveira Paoliello_.pdf6.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.