Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/63860
Type: | Tese |
Title: | Cinco canções afro-brasileiras de Ernani Braga: um estudo para performance e edição |
Other Titles: | Five afro-brazilian Songs by Ernani Braga: a study for performance and editing |
Authors: | Celina Garcia Delmonaco Tarrago Grovermann |
First Advisor: | Luciana Monteiro de Castro Silva Dutra |
First Referee: | Flávio Cardoso de Carvalho |
Second Referee: | Poliana de Jesus Alves |
Third Referee: | Mauro Camilo de Chantal Santos |
metadata.dc.contributor.referee4: | Ângelo Nonato Natale Cardoso |
Abstract: | Esta tese apresenta o desenvolvimento e os resultados de uma pesquisa de caráter analítico e musicológico, voltados para a performance, a edição e a difusão de obras vocais do compositor Ernani Braga, com enfoque especial em um conjunto de cinco canções com temática afrobrasileira – Ó Kinimbá, Ogundê Uarêré, Ogundê Xangodê, Ogum Kalaxó e Oxum Aiacó, recolhidas, transcritas e intituladas por Ernani Braga como Toadas de Xangô (Anais do I Congresso Afro Brasileiro, Recife, 1934), temas que, posteriormente, foram harmonizados para voz solo e piano, configurando um conjunto de canções que neste trabalho são designadas Cinco Canções Afro-brasileiras. O achado musicológico dos temas recolhidos e das canções harmonizadas e sua reunião para esta pesquisa se deu entre 2009 a 2021, inicialmente pelo contato com a filha do compositor, Vera Braga Brito, Rio de Janeiro/2009 e subsequentemente pela pesquisa em acervos diversos. Objetivando difundir a obra para canto e piano de Ernani Braga, com ênfase em canções relacionadas à presença africana no Brasil, associamos, nesta pesquisa, análises de aspectos musicológicos, biográficos, sociológicos e estilísticos, visando ao reconhecimento do pensamento criativo de Ernani Braga frente às circunstâncias vividas, com especial interesse nas harmonizações para voz e piano que, no conjunto de sua obra vocal, representam porção preponderante, sendo elas realizadas, segundo hipótese, como verdadeiras canções de câmara, ou seja, peças de concerto para vozes treinadas. A comparação, classificação e cruzamento das fontes encontradas – partituras, programas, informações bibliográficas, narrativas orais, escritas e fontes sonoras – e o estudo analítico do contexto e estilístico das obras, associados à prática de performance, embasaram as edições inéditas das cinco obras em foco, com amparo da análise de estilo e da filologia musical. |
Abstract: | This thesis presents the development and results of an analytical and musicological research, focused on the performance, editing and dissemination of vocal works by the composer Ernani Braga, with a special focus on a set of five songs with an Afro-Brazilian theme – Ó Kinimbá, Ogundê Xangodê, Oxum Aiacó, Ogum Kalaxó and Ogundê Uarêré -, collected, transcribed and titled by Ernani Braga as Toadas de Xangô (Anais do I Congresso Afro Brasileiro, Recife, 1934), themes that were later harmonized for solo voice and piano, configuring a set of songs that in this work are called Cinco Canções Afro-Brasileiras. The musicological finding of the collected themes and harmonized songs and their meeting for this research took place between2009 and 2021, initially through contact with the composer's daughter, Vera Braga Brito, Rio de Janeiro/2009 and subsequently through research in various collections. Aiming to spread thework for singing and piano by Ernani Braga, with emphasis on songs related to the African presence in Brazil, in this research we associate analyzes of musicological, biographical, sociological and stylistic aspects, aiming at the recognition of Ernani Braga's creative thinkingin face of the lived circumstances. , with a special interest in the harmonizations for voice and piano that, in the set of his vocal work, represent a preponderant portion, being performed, according to hypothesis, as true chamber songs, that is, concert pieces for trained voices. The comparison, classification and crossing of the sources found - scores, programs, bibliographic information, oral and written narratives and sound sources - and the analytical study of the context and stylistic of the works, associated with the practice of performance, supported the unpublished editions of the five works in focus, supported by style analysis and musical philology. |
Subject: | Performance musical Musicologia Música - Análise, apreciação Braga, Ernani, 1888 -1948 |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Música |
Rights: | Acesso Restrito |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/63860 |
Issue Date: | 19-Aug-2022 |
metadata.dc.description.embargo: | 19-Aug-2024 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PDFA Cinco canções afro-brasileiras de Ernani Braga.pdf ???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.restrictionUntil??? 2024-08-19 | 5.21 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
This item is licensed under a Creative Commons License