Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64035
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNatália Francielle de Assis Rodriguespt_BR
dc.creatorRosangela Gomes da Mota de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2024-02-16T16:32:23Z-
dc.date.available2024-02-16T16:32:23Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.spage271pt_BR
dc.citation.epage290pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAR1864pt_BR
dc.identifier.issn2526-8910pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64035-
dc.description.abstractIntroduction: The notion of body was socially constituted throughout history, deeply altering the relationship of individuals with their own body. By focusing on body conceptions beyond the biological body, the use of body experimentation during occupational therapy degree course has been a relevant resource in the development of personal skills for professional practice. Objective: The aim of this study was to identify and synthesize the available information about the relation between the use of body experimentations and occupational therapist degree course. Method: The methodology used was the literature integrative review. A sensitivity test was performed to define keywords and data sources. The researches were made in national Occupational Therapy journals and in SciELO and LILACS databases. For the sample selection, three steps were performed. Inclusion/exclusion criteria were applied, resulting in the final sample of eight articles. Results: The results of this study show efforts of changing Occupational Therapy professionals training, aiming to break with traditional teaching models by considering body experimentation as a resource that allows to share experiences. Conclusion: The authors defend a training course that invests in new learning scenarios, seeking to train professionals who are more attentive and open to the needs of the other. However, studies are still needed to identify how practitioners who have experienced body experimentation during their formation lead their practice and their relationship with the client.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A noção de corpo se constituiu socialmente, ao longo da história, alterando profundamente a relação dos indivíduos com o seu próprio corpo. Ao pautar-se em concepções de corpo para além do corpo biológico, o uso de experimentações corporais durante a formação graduada de terapia ocupacional tem sido um recurso relevante no desenvolvimento de habilidades pessoais para a prática profissional. Objetivo: Identificar e sintetizar o conhecimento disponível sobre a relação entre o uso de experimentações corporais e a formação graduada de terapeutas ocupacionais. Método: A metodologia utilizada foi a revisão integrativa da literatura. Foi realizado um teste de sensibilidade para definição das palavras-chave e das fontes de dados. As buscas foram realizadas nos periódicos nacionais de terapia ocupacional, na SciELO e na base de dado LILACS. Para seleção da amostra foram realizadas três etapas. Foram aplicados critérios de inclusão/exclusão, resultando na amostra final de oito artigos. Resultados: Os resultados deste estudo mostram esforços de mudanças na formação de profissionais da terapia ocupacional, visando a romper com os modelos tradicionais de ensino ao considerar as experimentações corporais como recursos que permitem o compartilhamento de experiências. Conclusão: Os autores defendem uma formação que invista em novos cenários de aprendizagem, buscando formar profissionais mais atentos e abertos às necessidades do outro. Entretanto, ainda são necessários estudos que identifiquem de que forma os profissionais que vivenciaram as experimentações corporais na formação conduzem sua prática e sua relação com o cliente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos Brasileiros de Terapia Ocupacionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTerapia ocupacionalpt_BR
dc.subjectCorpo humanopt_BR
dc.subjectFormação profissionalpt_BR
dc.subject.otherTerapia ocupacionalpt_BR
dc.subject.otherCorpo humanopt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleAs experimentações corporais nos processos formativos da graduação em terapia ocupacional: uma revisão na literatura brasileirapt_BR
dc.title.alternativeBody experimentations in the formative processes of occupational therapy undergraduate course: a review in brazilian literaturept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/cadbto/a/vN6ddYP67VpVHsV87wjj3GH/abstract/?lang=en#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4789-1694pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7504-6316pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.