Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64138
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Odete Pereirapt_BR
dc.creatorAmanda Márcia Dos Santos Reinaldopt_BR
dc.creatorEliana Aparecida Villapt_BR
dc.creatorAlda Martins Gonçalvespt_BR
dc.date.accessioned2024-02-16T21:02:05Z-
dc.date.available2024-02-16T21:02:05Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume73pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage6pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/0034-7167-2018-0208pt_BR
dc.identifier.issn19840446pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64138-
dc.description.abstractObjetivo: Relatar a experiência das docentes da área de Enfermagem Psiquiátrica do Curso de Graduação em Enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais e os desafios enfrentados para ofertar um ensino de qualidade. Método: Trata-se de um relato de experiência acerca da vivência das docentes da área de Enfermagem Psiquiátrica da Graduação de Enfermagem da Escola de Enfermagem da UFMG. Resultados:Com a perda de 120 horas para o ensino de Enfermagem Psiquiátrica na graduação, a área lançou mão das disciplinas optativas, que totalizam 330 horas, além de projetos de extensão e pesquisa. Considerações finais: a precarização de uma área de form ação do enfermeiro após reestruturações curriculares em uma instituição de ensino superior, quer seja em relação às cargas horárias ou na alocação de vagas docentes, vai de encontro aos avanços da Reforma Psiquiátrica brasileira e aos dados epidemiológicos de adoecimento psíquico e uso de drogas.pt_BR
dc.description.resumoObjective: to report the experience of the Psychiatric Nursing professors of the Nursing Undergraduate Course of the Nursing School, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and the challenges faced to offer quality training. Method: This is an experience report about the experience of Psychiatric Nursing professors of the Nursing Undergraduate Course of the Nursing School, UFMG. Results: After losing the workload of 120 hours in the Psychiatric Nursing Undergraduate Course, the area developed elective disciplines with a total of 330-hour load, in addition to extension and research projects. Final considerations:the precariousness of the area of Nursing training after curricular restructuring in a higher education institution, whether in relation to hour load or in the allocation of teaching vacancies, is in line with advances of the Brazilian Psychiatric Reform and epidemiological data of psychic illness and drug use.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Enfermagem-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsychiatric Nursingpt_BR
dc.subjectMental Healthpt_BR
dc.subjectHolistic Nursingpt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectNursingpt_BR
dc.subjectMental Disorderspt_BR
dc.subject.otherPsychiatric Nursingpt_BR
dc.subject.otherMental Healthpt_BR
dc.subject.otherHolistic Nursingpt_BR
dc.subject.otherEducationpt_BR
dc.subject.otherNursingpt_BR
dc.subject.otherMental Disorderspt_BR
dc.titleOvercoming the challenges to offer quality training in psychiatric nursingpt_BR
dc.title.alternativeSuperando os desafios para oferecer uma formação de qualidade em enfermagem psiquiátricapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0208pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Overcoming the challenges to offer quality training pdfa.pdf107.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.