Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64218
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRafaela Maris Mendes Puygcerverpt_BR
dc.creatorAna Teresa Brandão de Oliveira e Brittopt_BR
dc.creatorIara Maria Alves de Moura Motapt_BR
dc.creatorDenise Brandão de Oliveira e Brittopt_BR
dc.date.accessioned2024-02-19T16:46:24Z-
dc.date.available2024-02-19T16:46:24Z-
dc.date.issued2020-06-26-
dc.citation.volume32pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage340pt_BR
dc.citation.epage353pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23925/2176-2724.2020v32i2p340-353pt_BR
dc.identifier.issn2176-2724pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64218-
dc.description.abstractIntroduction: Research has shown the importance of early life in brain development. When the child does not have the expected language development, may have impairment in acquisitions. Thus, early identification of changes avoids unfavorable educational and social consequences. Objective: to propose a speech-language intervention project in a childcare institution; collect data about children’s language before and after speech therapy intervention; enable overcoming language changes. Methods: Observation of children, in the collective activity room, through the observation form. Then, children at risk for language impairment were selected and were submitted to assessment through the Language Development Assessment (ADL) and the Child Phonological Assessment (CFA). The children were stimulated during 12 weekly group meetings and then reevaluated. Data were tabulated and analyzed by comparing the evaluations before and after stimulation and reporting the data obtained from the questionnaires answered by the caregivers. Results: The four children - 3 boys and 1 girl - who participated in the study had improved language assessments after the stimulation period, 3 modified the severity of the language disorder, and one outperformed the language disorders - “normal development of language ”- after reevaluation. Conclusion: The caregivers’ reports and reassessment results showed that the interventions had positive effects and were relevant for the children, characterizing a good proposal for collective speech therapy intervention.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: Pesquisas vêm demonstrando a importância dos primeiros anos de vida no desenvolvimento do cérebro. Quando a criança não apresenta o desenvolvimento de linguagem esperado, poderá ter prejuízo em aquisições. Desta forma, a identificação precoce de alterações evita consequências educacionais e sociais desfavoráveis. Objetivo: propor projeto de intervenção fonoaudiológica em instituição de acolhimento de crianças; levantar dados acerca da linguagem das crianças antes e depois da intervenção fonoaudiológica; possibilitar a superação de alterações da linguagem. Métodos: Observação das crianças, em sala de atividades coletivas, por meio do formulário de observação. Em seguida, foram selecionadas crianças com risco para alteração de linguagem e estas foram submetidas a avaliação por meio da Avaliação do Desenvolvimento da Linguagem (ADL) e Avaliação Fonológica da Criança (AFC). As crianças foram estimuladas durante 12 encontros semanais, em grupos, e depois foram reavaliadas. Os dados foram tabulados e analisados comparando-se as avaliações antes e depois da estimulação e relatando-se os dados obtidos pelos questionários respondidos pelas cuidadoras. Resultados: As quatro crianças - 3 meninos e 1 menina - que participaram do estudo tiveram melhora nas avaliações da linguagem após o período de estimulação, 3 modificaram o grau de gravidade do distúrbio de linguagem, e uma superou as alterações de linguagem - “desenvolvimento normal da linguagem” - após a reavaliação. Conclusão: Os relatos das cuidadoras e resultados das reavaliações demonstraram que as intervenções surtiram efeitos positivos e foram relevantes para as crianças, caracterizando uma boa proposta de intervenção coletiva fonoaudiológica.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDistúrbios Da Comunicaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectEstudos de linguagempt_BR
dc.subjectSaúde Públicapt_BR
dc.subjectTranstornos do desenvolvimento da linguagempt_BR
dc.subject.otherLinguagem e educaçãopt_BR
dc.subject.otherSaúde Públicapt_BR
dc.subject.otherTranstornos do Desenvolvimento da Linguagempt_BR
dc.titleAtuação fonoaudiológica em projeto social: estudo preliminarpt_BR
dc.title.alternativeSpeech-language hearing performance in social project: preliminary studypt_BR
dc.title.alternativeActuación fonoaudiológica en proyecto social: estudio preliminarpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/dic/article/view/41319pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0974-6290pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atuação fonoaudiológica em projeto social_ estudo preliminar.pdf334.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.