Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/64265
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Pleasure-suffering duality in stricto sensu graduate programs in nursing: between bridges and walls |
Other Titles: | Dualidade prazer-sofrimento na pós-graduação stricto sensu em enfermagem: entre pontes e muros |
Authors: | Danielle de Araújomoreira Hanna Beatriz Bacelar Tibães Maria Jose Menezes Brito |
Abstract: | Objectives: to understand the pleasure-suffering duality experienced by students in stricto sensu Graduate Program in Nursing. Methods: qualitative, integrated single-case study based on the Psychodynamics of Work. The setting was the stricto sensu Graduate Program in Nursing in Brazil. Two Graduate Programs were chosen. Data collection took place between May 2017 and April 2018, with 23 students, through interviews guided by semi-structured script and Documentary Analysis. Content Analysis was carried out. Results: two analysis units emerged: Situations generating pleasure: bridges built by the Graduate Program and Situations generating suffering: walls of the Graduate Program. They were discussed in two dimensions - organizational and socio-professional relations. Final considerations: the results can contribute to the planning of actions capable of potentiating the creation of “bridges” that lead to reach of pleasure in the Graduate Program. It impels the confrontation of suffering-generating situations for the student. |
Abstract: | Objetivos: compreender a dualidade prazer-sofrimento vivenciada por discentes na Pós-Graduação stricto sensu em Enfermagem. Métodos: pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso único integrado, fundamentada na Psicodinâmica do Trabalho. O cenário foi a Pós-Graduação. A coleta de dados ocorreu entre maio de 2017 e abril de 2018, com 23 discentes, por meio de entrevistas guiadas por roteiro semiestruturado e Análise Documental. Realizou-se Análise de Conteúdo Temática. Resultados: emergiram duas unidades de análise: Situações geradoras de prazer: as pontes construídas pela Pós-Graduação e Situações geradoras de sofrimento: os muros da Pós-Graduação, ambas discutidas em duas dimensões - organizacional e relações socioprofissionais. Considerações finais:os resultados podem contribuir para o planejamento de ações capazes de potencializar a criação de “pontes” que levem ao alcance do prazer na Pós-Graduação, impulsionando o enfrentamento de situações propulsoras do sofrimento discente. |
Subject: | Nursing Education, Nursing, Graduate Work Stress, Psychological Pleasure |
language: | eng |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.1590/0034-7167-2018-0533 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/64265 |
Issue Date: | 2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/reben/a/xkrzHjWFSVbXfGsMYLvhFzN/?lang=en |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Brasileira de Enfermagem |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pleasure-suffering duality in stricto sensu graduate programs pdfa.pdf | 139.93 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.