Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64319
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAntônio Paulo Gomes Chiaript_BR
dc.creatorRaquel Conceição Ferreirapt_BR
dc.creatorMarco Akermanpt_BR
dc.creatorJoão Henrique Lara do Amaralpt_BR
dc.creatorKecyanne Malheiros Machadopt_BR
dc.creatorMaria Inês Barreiros Sennapt_BR
dc.date.accessioned2024-02-20T16:20:07Z-
dc.date.available2024-02-20T16:20:07Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume34pt_BR
dc.citation.issue5pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage15pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0102-311X00104217pt_BR
dc.identifier.issn1678-4464pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64319-
dc.description.abstractThis study evaluated the implementation of the School Health Program (PSE in Portuguese) in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais State, Brazil, the mechanisms favoring inter-sector action, and municipal administrators’ perceptions concerning inter-sector collaboration. A case study was developed with document search and the application of an online questionnaire. The document search analyzed federal and municipal legislation on the PSE published in the Federal Register and Municipal Register and news on the program published in the Municipal Register. A semi-structured online questionnaire was completed by 30 municipal administrators. Content analysis was used on the qualitative data from the document search and questionnaire. The quantitative data were interpreted by descriptive analysis using Stata v. 13. Integrative mechanisms were identified in the federal and municipal provisions and in the unique PSE model adopted by the city. These mechanisms can potentially promote permanent linkage between health and education. However, the study with municipal administrators showed limited use of these mechanisms and the predominance of a sector-based logic in the program. There was evident difficulty in developing inter-sector collaboration in the program’s activities. The potentialities of inter-sector action identified in the official documents and described in the institutional news failed to reverberate in either the administrators’ practices or the impact on the schools’ territories.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo avaliou a implementação e a execução do Programa Saúde na Escola (PSE) no Município de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, os mecanismos que favorecem a ação intersetorial e a percepção dos gestores municipais sobre a intersetorialidade. Foi desenvolvido um estudo de caso por meio de pesquisa documental e da aplicação de um questionário eletrônico. A pesquisa documental analisou as portarias federais e municipais sobre o PSE publicadas no Diário Oficial da União e no Diário Oficial do Município e notícias sobre o programa publicadas no Diário Oficial do Município. Um questionário semiestruturado online foi aplicado a trinta gestores municipais. Análise de conteúdo foi usada para os dados qualitativos da pesquisa documental e do questionário. Os dados quantitativos foram interpretados por análise descritiva realizada pelo programa Stata v. 13. Mecanismos integradores foram identificados nas normativas federais e municipais e no modelo singular de PSE adotado pelo município. Esses mecanismos são potencialmente promotores da articulação permanente entre a saúde e a educação. A pesquisa com os gestores demonstrou, no entanto, uma baixa utilização desses mecanismos e o predomínio da lógica setorial nessa instância do programa. Percebeu-se uma dificuldade na construção da intersetorialidade também no desenvolvimento das ações do PSE. As potencialidades da ação intersetorial identificadas nos textos oficiais e descritas nas notícias institucionais não reverberaram nas práticas dos gestores nem na atuação sobre os territórios.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos de Saúde Públicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectColaboração Intersetorialpt_BR
dc.subjectSaúde Escolarpt_BR
dc.subjectPromoção da Saúdept_BR
dc.subjectPolíticas Públicaspt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherSaúde Públicapt_BR
dc.subject.otherCuidados primários de saúdept_BR
dc.titleRede intersetorial do Programa Saúde na Escola: sujeitos, percepções e práticaspt_BR
dc.title.alternativeInter-sector network in Brazil’s School Health Program: subjects, perceptions, and practicespt_BR
dc.title.alternativeRed intersectorial del Programa Salud en la Escuela: sujetos, percepciones y prácticaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/csp/a/d9GHPC4rRF9WJKQxyqmbZCG/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6900-7559pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rede intersetorial do Programa Saúde na Escola_ sujeitos, percepções e práticas.pdf209.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.