Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64880
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNatália Lara Mota Maiapt_BR
dc.creatorPaulo Vitor Rodrigues da Silvapt_BR
dc.creatorPaula Santos Goulartpt_BR
dc.creatorJosué Rermam Ribeiro Realpt_BR
dc.creatorAdriana Maria Valladão Novais Van Pettenpt_BR
dc.creatorMarcos Vinicius Bortoluspt_BR
dc.date.accessioned2024-02-28T17:32:52Z-
dc.date.available2024-02-28T17:32:52Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage257pt_BR
dc.citation.epage265pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.36661/2358-0399.2022v13n2.12839pt_BR
dc.identifier.issn2358-0399pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64880-
dc.description.abstractInclusive Special Education promotes the regular education of students with disabilities, with resources and adaptations aimed at their educational needs. Due to the difficulty of accessing this infrastructure, remote teaching triggered by the COVID-19 pandemic intensified inequalities in the teaching-learning process. In this sense, the objective was to report the activities of the extension program PARAMEC Group when developing assistive technology resources to provide students with disabilities and their families with the necessary support for the development of academic activities in the home context. This study reports the experience of the work carried out by the PARAMEC Group to meet the demand of three students with disabilities at the Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais state, Brazil, between 2020 and 2021. The students were aged between 6 and 12 years, with two children with Down syndrome, one of them also with low vision, and a child with spastic cerebral palsy. Two tables with sloping tops and a chair with height adjustment and tubular arms were developed to solve the difficulties of carrying out educational activities in the home environment. The resources allowed independence and autonomy in carrying out school activities, minimizing the limiting factors of learning. Although social distancing has been a challenge due to the absence of face-to-face contact, the extension team has adapted using technology to effectively meet the demands without prejudice to the result of the work. It was observed that assistive technology resources act as facilitators of inclusion, reducing inequalities in the teaching-learning process during remote teaching. It was also observed that the new work format of the PARAMEC Group, at a distance and using computational resources and other strategies, brought new point of views and perspectives of action for the team.pt_BR
dc.description.resumoA Educação Especial Inclusiva promove o ensino regular de discentes com deficiência, com recursos e adaptações direcionados às suas necessidades educacionais. Devido à dificuldade de acesso a essa infraestrutura, o ensino remoto, deflagrado pela pandemia da COVID-19, intensificou as desigualdades no processo de ensino-aprendizagem. Nesse sentido, objetivou-se relatar as atividades do programa extensionista Grupo PARAMEC ao desenvolver recursos de tecnologia assistiva para proporcionar aos alunos com deficiência e seus familiares o suporte necessário para o desenvolvimento das atividades acadêmicas no contexto domiciliar. Este estudo relata a experiência do trabalho realizado pelo Grupo PARAMEC para atender a demanda de três alunos com deficiência do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) durante 2020 e 2021. Os alunos tinham idade entre 6 e 12 anos, sendo duas crianças com síndrome de Down, uma delas também com baixa visão, e uma criança com paralisia cerebral espástica. Foram desenvolvidas duas mesas com tampo inclinado e uma cadeira com regulagem na altura e braços tubulares com o intuito de sanar as dificuldades para a realização das atividades educacionais no ambiente doméstico. Os recursos possibilitaram a independência e autonomia na realização de atividades escolares, minimizando os fatores limitantes da aprendizagem. Embora o distanciamento social tenha sido um desafio pela ausência do contato presencial, a equipe extensionista se adaptou, utilizando a tecnologia para atender as demandas de forma eficaz, sem prejuízo do resultado do trabalho. Observou-se que os recursos de tecnologia assistiva atuam como facilitadores da inclusão, reduzindo as desigualdades no processo de ensino-aprendizagem durante o ensino remoto. Observou-se ainda que o novo formato de trabalho da equipe do Grupo PARAMEC, à distância e utilizando os recursos computacionais e outras estratégias, trouxe novos olhares e perspectivas de atuação para a equipe.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA MECÂNICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Extensão Universitáriapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCoronavíruspt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectPessoas com deficiênciapt_BR
dc.subject.otherCOVID-19pt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherPessoas com deficiênciapt_BR
dc.titleTecnologia assistiva, educação especial e a pandemia da Covid-19: a necessidade da continuidade do suporte em tempos de isolamento socialpt_BR
dc.title.alternativeAssistive technology, special education, and the covid-19 pandemic: The need for continuity of support in times of social isolationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/12839pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9489-4508pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4725-5022pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7979-2319pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.