Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/65104
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauro Rodriguespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2910529710363813pt_BR
dc.contributor.referee1Bernardo Vescovi Fabrispt_BR
dc.contributor.referee2Marcos Edson Cardoso Filhopt_BR
dc.contributor.referee3Maurílio Andrade Rochapt_BR
dc.contributor.referee4Cléber José Bernardes Alvespt_BR
dc.contributor.referee5Mauricio Freire Garciapt_BR
dc.creatorAlexandre Campos Amaral Viera Andréspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1376102906982279pt_BR
dc.date.accessioned2024-03-01T19:38:31Z-
dc.date.available2024-03-01T19:38:31Z-
dc.date.issued2022-05-31-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/65104-
dc.description.abstractThe universe of musical improvisation encompasses different procedures and tools to carry out creative music making in real time, treading the construction of melodic paths, as well as rhythmic and harmonic combinations in the act of performance, without the possibility of returning to the solution of possible edges. Freire and Andrés, both composers, flutists and improvisers, followed different paths within the scope of Brazilian Instrumental Music (MIB). Freire, inserted primarily in the tonal universe, produces music with a strong influence of Brazilian popular music, baião, frevo, choro, among other genres. Andrés, through nearly forty years of work with the Uakti Group and its new musical instruments, practices hybrid, tonalmodal improvisation, where the influence of Indian and minimalist music blends with Brazilian music and jazz. The analysis of transcriptions of improvisations by Freire and Andrés make it possible to raise questions related to the musical context in which they were inserted, as well as the musical grammars they developed, in their trajectory as idiomatic improvisers. Due to the fact that both are composers, it is also observed how improvisation can influence composition and, at the same time, how composition can influence the practice of improvisation.pt_BR
dc.description.resumoO universo da improvisação musical engloba diferentes procedimentos e ferramentas para se realizar o fazer musical criativo em tempo real, trilhando a construção de caminhos melódicos, bem como combinações rítmicas e harmônicas no ato da performance, sem que haja a possibilidade de retorno para a solução de possíveis arestas. Léa Freire e Artur Andrés, ambos compositores, flautistas e improvisadores, trilharam caminhos distintos no âmbito da Música Instrumental Brasileira (MIB). Léa, inserida primordialmente no universo tonal, produz uma música com forte influência da música popular brasileira, do baião, do frevo e do choro, entre outros gêneros. Artur, através do trabalho de quase quarenta anos no Grupo Uakti e seus novos instrumentos musicais, pratica a improvisação hibrida, tonal-modal, onde a influência da música indiana e da música minimalista se mescla com a música brasileira e o jazz. A análise de transcrições de improvisos de Léa e Artur possibilita levantar questões relacionadas com o contexto musical em que se inseriram, bem como as gramáticas musicais que desenvolveram, na sua trajetória como improvisadores idiomáticos. Pelo fato de ambos serem compositores, observa-se também como a improvisação pode vir a influenciar na composição e, ao mesmo tempo, como a composição pode influenciar na prática da improvisação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLéa Freirept_BR
dc.subjectArtur Andréspt_BR
dc.subjectImprovisação idiomáticapt_BR
dc.subjectMúsica instrumental brasileirapt_BR
dc.subjectFlauta transversalpt_BR
dc.subject.otherImprovisação (Música)pt_BR
dc.subject.otherFlautapt_BR
dc.subject.otherRibeiro, Artur Andrés, 1959-pt_BR
dc.subject.otherFreire, Léapt_BR
dc.titleA flauta improvisada por Léa Freire e Artur Andrés: um estudo sobre os contextos de atuação do improvisador e as ferramentas utilizadas para a improvisaçãopt_BR
dc.title.alternativeThe improvided flute by Léa Freire and Artur Andrés: a study on the contexts of the improviser's performance and the tools used for improvisationpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alexandre-Andrés-A flauta improvisada por Léa Freire e Artur Andrés-pdf.pdf14.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.