Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/65124
Type: Dissertação
Title: Is retrieval practice better than restudy with efficient encoding strategies?
Authors: Thuan Henrique Pedrosa Gomes Martins
First Advisor: Antônio Jaeger
Abstract: The testing effect is the enhancement of memory retention typically produced by the comparison of retrieval practice to other encoding strategies, such as restudy. Few studies compared retrieval practice with learning strategies known to produce stronger memory retention than restudy. Here, we compared two different levels of processing and by consequence, different learning strategies with retrieval practice. Our sample was composed of currently active college students. The paradigm was a within-subject in which subjects used three different strategies for learning word pairs. In addition to the comparison of the learning strategies, we compared the performance in an associative memory task. We used the final performance in a recognition task and in a judgment of association task to make the comparisons. In the first experiment, the subjects made a consonants judgment, a visual imagery task, and retrieval practice. In the second experiment, we tried to replicate the results obtained in the first experiment using consonants judgment, a self-referenced thought strategy, and retrieval practice. No testing or retrieval practice effect was found between retrieval practice and restudy with deep processing, both conditions obtained a better performance when compared to restudy with shallow processing – consonants judgment. Importantly, when it comes to associative memory, deep processing exhibited a better result, with subjects remembering more word pairs associations in Experiment 1. These results contrast the common results found in other studies and reinforce the importance to find good or strong control conditions when exploring the benefits of retrieval practice and the processes that underlie the well-known Testing Effect.
Abstract: O efeito de teste ou da prática de evocação é o ganho no desempenho obtido quando utilizamos como estratégia de aprendizagem a prática de evocação, quando comparada a outras estratégias, como o reestudo. Poucos trabalhos exploraram o efeito ou sua ausência quando se compararam a prática de evocação com outras estratégias. Nos experimentos aqui apresentados, nós comparamos dois níveis de processamento e por consequência, duas estratégias de aprendizagem com a prática de evocação. Nossa amostra foi composta de estudantes universitários ativos. O paradigma experimental foi instrasujeito, em que os sujeitos usaram três estratégias diferentes para aprenderem pares de palavras. Além da comparação entre as estratégias de aprendizagem, comparamos o desempenho em uma tarefa de memória associativa. Usamos o desempenho final em uma tarefa de reconhecimento e em uma tarefa de julgamento de associação para fazer as comparações. No primeiro experimento, os sujeitos fizeram um julgamento de consoantes, imagens mentais e a prática de evocação. No segundo experimento nós tentamos replicar os resultados obtidos no primeiro experimento usando julgamento de consoantes, pensamento autorreferenciado e a prática de evocação. Não foi encontrado efeito de teste ou de prática de evocação entre o reestudo com processamento profundo e a prática de evocação, as duas estratégias obtiveram uma performance superior quando comparadas ao reestudo com processamento superficial – julgamento de consoantes. Importante ressaltar que o processamento profundo obteve um desempenho superior em medidas que envolvem a memória para associação de informações, com os sujeitos lembrando uma quantidade maior de associações dos pares no Experimento 1. Esses resultados contrastam com os resultados comumente encontrados em outros trabalhos e reforçam a importância de encontramos estratégias boas e fortes para utilizarmos como condição controle quando se exploram os possíveis benefícios da prática de evocação, assim como os processos que subjazem o conhecido Efeito de Teste.
Subject: Neurociências
Testes de Memória e Aprendizagem
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Neurociências
Rights: Acesso Restrito
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/65124
Issue Date: 24-Mar-2022
metadata.dc.description.embargo: 24-Mar-2024
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação - ThuanHPGM.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons