Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/65263
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1César Geraldo Guimarãespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2735473643516628pt_BR
dc.contributor.referee1Roberta Oliveira Veigapt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Antônio de Jesuspt_BR
dc.contributor.referee3Amaranta Emilia Cesar dos Santospt_BR
dc.contributor.referee4Marcelo Rodrigues Souza Ribeiropt_BR
dc.creatorHannah Serrat de Souza Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2735473643516628pt_BR
dc.date.accessioned2024-03-05T14:42:27Z-
dc.date.available2024-03-05T14:42:27Z-
dc.date.issued2023-11-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/65263-
dc.description.abstractThis research investigates the cinema of the Mauritanian director Abderrahmane Sissako, considering the feature films, Rostov-Luanda (1997), Life on Earth (1998), Heremakono (2002), Bamako (2006) and Timbuktu (2014), and the short films, The Game (1988), October (1993) and Dignity (2008). In view of the migratory and diasporic experiences portrayed by the films, we investigate how Sissako's cinema gives rise to new forms of appearing in common, considering authors such as Jean-Luc Nancy, Achille Mbembe and Édouard Glissant. Based on an immanent analysis of the films, which considers the composition of framing, mise-en-scène and editing, this research is interested in the way in which the formal aspects of Sissako's cinema are linked to the issues addressed by the films. Based on this, we have developed a comparative analysis through the composition of image arrangements, producing approximations between the different films that make up Sissako's oeuvre and between the films and images of other natures, such as photography and painting, based on a relationship that the investigated cinema itself invokes. Therefore, we analyze the inscription of the visible and the sayable in the films, as well as the constitution of the gaze and listening, crossed by the difficulties of communication, translation and interlocution in the communities of foreigners portrayed. In addition, we analyzed how, by putting himself on stage and developing a cinema linked to his own life, Sissako establishes a relationship between the “self” and the Other. If cinema is constituted as a space for welcoming otherness (in its forms of hospitality and hostility), we also seek to understand the relationships that are constituted in the films, based on the borders and neighborhoods, spaces and temporalities cohabited by the men, women and children who appear on the scene.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa investiga o cinema do realizador mauritano Abderrahmane Sissako, a partir dos longas-metragens, Rostov-Luanda (1997), A vida sobre a Terra (1998), Heremakono (2002), Bamako (2006) e Timbuktu (2014), e dos curtas, O Jogo (1988), Outubro (1993) e Dignidade (2008). Tendo em vista as experiências migratórias e diaspóricas retratadas pelos filmes, investigamos como o cinema de Sissako dá lugar a novas formas de aparecer em comum, considerando o pensameneto de autores como Jean-Luc Nancy, Achille Mbembe e Édouard Glissant. A partir de uma análise imanente dos filmes, que considera a composição dos enquadramentos, da mise-en-scène e da montagem, esta pesquisa interessa-se pelo modo com que os aspectos formais do cinema de Sissako articulam-se às questões abordadas pelos filmes. Para isto, desenvolvemos uma análise comparativa através da composição de arranjos de imagens, produzindo aproximações entre diferentes filmes que compõem a obra de Sissako e entre os filmes e imagens de outras naturezas, como a fotografia e a pintura, a partir de uma relação que o próprio cinema investigado convoca. Analisamos, a partir disso, a inscrição do visível e do dizível nos filmes, bem como a constituição do olhar e da escuta, atravessados pelas dificuldades de comunicação, de tradução e interlocução nas comunidades de estrangeiros retratadas. Além disso, analisamos como, ao se colocar em cena e desenvolver um cinema ligado à sua própria vida, Sissako estabelece uma relação entre o “eu” e o Outro. Se o cinema constitui-se enquanto espaço para acolhimento da alteridade (em suas formas de hospitalidade e de hostilidade), buscamos compreender ainda as relações que se constituem nos filmes, a partir das fronteiras e vizinhanças, dos espaços e das temporalidades coabitados pelos homens, mulheres e crianças que aparecem em cena.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectComunidadept_BR
dc.subjectEstrangeiropt_BR
dc.subjectHospitalidadept_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectPós-colonialpt_BR
dc.subjectCinema africanopt_BR
dc.subject.otherComunicação - Tesespt_BR
dc.subject.otherCinema africano - Tesespt_BR
dc.subject.otherComunidade - Tesespt_BR
dc.subject.otherFotografia - Tesespt_BR
dc.subject.otherSissako, Abderrahmane, 1961-pt_BR
dc.titleNo fim da madrugada, fazer de um só mundo, muitos : o cinema de Abderrahmane Sissako e o aparecer do comumpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Final PPGCOM - Hannah Serrat .pdf7.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.