Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/65400
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorChristianne Luce Gomespt_BR
dc.date.accessioned2024-03-06T20:55:10Z-
dc.date.available2024-03-06T20:55:10Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage60pt_BR
dc.citation.epage81pt_BR
dc.identifier.doi10.35699/1981-3171.2016.20042pt_BR
dc.identifier.issn1981-3171pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/65400-
dc.description.abstractConsidering the cinema as a leisure experience very widespread in the present day, this paper aims to analyze the representations of women in two Latin American films: The Club and Women in power. It seeks to verify if these films open possibilities of female empowerment. The methodology of this qualitative research involved three strategies: bibliographical research, interviews and film analysis. The results showed that the women were represented in a position of dominion, assuming the roles that they had to fulfill. They reproduce, however, the patriarchal model. While in the film Women in Power there is an inversion, not an overcoming of this model, in the film The Club these roles are reinforced. The identity markers that make up the Monica character are gender and religion, revealing practices that conflict with the precepts of the Catholic Church. The identity markers that make up the female characters in the film Women in Power are gender and profession, but the political work they carry out is portrayed in a distorted and stereotyped way. It can be seen in the two films analyzed that the film narrative is constituted from the patriarchal gaze, without contributions to the emancipatory empowerment of women.pt_BR
dc.description.resumoConsiderando o cinema como uma experiência de lazer bastante difundida nos dias atuais, este artigo objetiva analisar as representações das mulheres em dois filmes latino-americanos: O Clube e Mulheres no poder, verificando se essas narrativas cinematográficas abrem possibilidades de empoderamento feminino. A metodologia desta investigação qualitativa envolveu três estratégias: pesquisa bibliográfica, entrevistas e análise fílmica. Os resultados evidenciaram que as mulheres foram representadas em posição de domínio, assumindo os papeis que lhes cabia cumprir –reproduzindo, no entanto, o modelo patriarcal. Enquanto no filme Mulheres no Poder há uma inversão, e não uma superação desse modelo, no filme O Clube esses papeis são reforçados. Os marcadores identitários que constituem a personagem Monica são gênero e religião, revelando práticas conflitantes com os preceitos da Igreja Católica. Os marcadores identitários que constituem Pilar e as outras personagens femininas do filme Mulheres no poder são gênero e profissão, mas, o trabalho político por elas exercido é retratado de forma distorcida e estereotipada. Percebe-se, nos dois filmes analisados, que a narrativa fílmica é constituída a partir do olhar patriarcal, sem contribuições para o empoderamento emancipatório das mulheres.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subjectMulherpt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectAmerica Latinapt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.subject.otherMulherespt_BR
dc.titleLazer e cinema: representações das mulheres em filmes latino-americanos contemporâneospt_BR
dc.title.alternativeLeisure and cinema: representations of women in contemporary latin american filmspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/20042/16576pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LAZER E CINEMA.pdf5.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.