Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/65683
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Martin Gómez Ravettipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3355559305779367pt_BR
dc.contributor.referee1Bruno Santos Pimentelpt_BR
dc.contributor.referee2Adriano Cesar Machado Pereirapt_BR
dc.creatorCleber Junio Ferreira Tavarespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8968071287704456pt_BR
dc.date.accessioned2024-03-11T22:50:31Z-
dc.date.available2024-03-11T22:50:31Z-
dc.date.issued2023-11-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/65683-
dc.description.abstractInnovation has increasingly taken place in corporate topics and agendas. Technological transformations and changes in organizations dynamics have been promoted by the companies’ uninterrupted search for modernization – for both unlocking new markets and/or increasing operational efficiency. Thus, it is possible to observe a movement of creation of innovation areas or departments inside the companies, with the objective of managing this increasing need to be tuned to the recent discoveries. However, according to recent research and studies, there is still a certain inconsistency or struggle of finding the best paths for innovation prosperity inside the organizations. It is noticed a certain gap between the “willing to innovate” and the “actual innovate”, passing through the difficulty of establishing purpose, structure, strategy, and management more compatible with the reality of each organization. With that, it gets to the central motivation of this work: to explore theoretical and practical elements about corporate innovation and analyze the current challenges and struggles of innovating in an organizational context. From a theoretical discussion based on previous studies and research about innovation and organizations, this work maps different relevant elements in order to understand the presence and performance of corporate innovation. Then, those elements are used to observe and analyze a specific case of innovation area journey in a large organization in Brazil. Therefore, theory and practice are articulated in order to understand characteristics of the specific organization but possibly common to other companies. This work draws conclusions about definitions, purpose and strategies of an innovation area or department, highlighting the relationship between the innovation area itself and the organization where it is part of. Finally, this work also brings a critical analysis and recommendations of actions and future works, that might be useful for the studied company itself and other organizations that may be interested in.pt_BR
dc.description.resumoInovação tem tomado cada vez mais espaço nas pautas e agendas corporativas. Transformações tecnológicas e mudanças nas dinâmicas organizacionais vem sendo impulsionadas pela busca incessante das empresas em se modernizar – seja para alcançar novos mercados e/ou ganhar em eficiência operacional. Nesta linha, é possível observar um movimento de criação de departamentos ou áreas de inovação dentro das empresas, com o objetivo de lidar com esta crescente necessidade de estar antenado às novas descobertas. Entretanto, segundo pesquisas e estudos recentes, ainda há certa inconsistência ou dificuldade de encontrar os melhores caminhos para a prosperidade da inovação dentro das organizações. Observa-se uma certa lacuna entre o “querer inovar” e o “inovar de fato”, passando pela dificuldade em se estabelecer propósito, estrutura, estratégia e gestão mais compatíveis com a realidade de cada organização. Com isto, chega-se à motivação central deste trabalho: explorar elementos teóricos e práticos sobre a inovação corporativa e analisar desafios e dificuldades atuais de se inovar em um contexto organizacional. A partir de uma discussão teórica com base em estudos anteriores sobre inovação e organizações de um modo geral, este trabalho mapeia diferentes elementos relevantes para entender a presença e atuação da inovação corporativa. Em seguida, esses elementos são usados para observar e analisar um caso específico de uma trajetória de área de inovação em uma indústria de grande porte no Brasil. Portanto, articula-se teoria e prática a fim de compreender características de uma organização em específico mas que podem ser comuns para outras empresas também. Este trabalho chega a conclusões sobre definições, propósito e estratégias de uma área de inovação, com destaque à relação entre a própria e a organização em que se insere. Finalmente, este trabalho também traz uma análise crítica e recomendações para ações e trabalhos futuros, que podem ser úteis para a própria empresa em questões e demais organizações interessadas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Inovação Tecnológica e Biofarmacêuticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInovação corporativapt_BR
dc.subjectOrganizaçõespt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subjectEstratégiapt_BR
dc.subjectCorporate innovationpt_BR
dc.subjectOrganizationspt_BR
dc.subjectManagementpt_BR
dc.subjectStrategypt_BR
dc.subject.otherInovações tecnológicaspt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento organizacionalpt_BR
dc.subject.otherEmpreendedorismopt_BR
dc.subject.otherComportamento organizacionalpt_BR
dc.subject.otherMétodo de casospt_BR
dc.titleTrajetória e aprendizados da inovação corporativa: estudo de caso em uma indústria de grande porte no Brasilpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cleber Tavares - Dissertação PPGIT Formatado com ficha catalografica.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.