Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66012
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCésar Teixeira Castilhopt_BR
dc.creatorElcio Loureiro Cornelsenpt_BR
dc.creatorGustavo Cerqueira Guimarãespt_BR
dc.date.accessioned2024-03-19T00:18:12Z-
dc.date.available2024-03-19T00:18:12Z-
dc.date.issued2022-12-13-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage17pt_BR
dc.identifier.issn1982-8985pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66012-
dc.description.abstractThis essay aims to analyze three chronicles published by sports-chronicler Paolo Pasolini during the 1960 Olympic Games in Rome, Italy, for the magazine “Vie Nuove”. Through a unique writing, mixing drama, passion and criticism, Pasolini reveals the backstage of the event, in his hometown, through anecdotes and unusual encounters. Much more than a simple spectator, the Roman author, taken by his passion for sports, discusses crucial issues such as: amateurism and professionalism, spectacularization of sport, impacts of sporting events, among others. These are drama-laden chronicles that unfold in the professional transition of the intellectual from letters to cinema. Sport, through its feather, approaches art and maintains close relationships with the societal elements in which Pasolini was inserted.pt_BR
dc.description.resumoEste ensaio tem como objetivo a análise de três crônicas publicadas pelo cronista-esportivo Pier Paolo Pasolini no transcorrer dos Jogos Olímpicos de 1960 em Roma para a revista “Vie Nuove”. Por meio de uma escrita singular, mesclando drama, paixão e crítica, Pasolini nos revela os bastidores do evento, na sua cidade natal, por meio de anedotas e encontros inusitados. Muito mais do que um simples espectador, o autor italiano, tomado pela paixão esportiva, discorre sobre questões caras, entre outras: amadorismo e profissionalismo, espetacularização do esporte, e impactos dos eventos esportivos. São crônicas recheadas de drama, que se desenrolam na transição profissional do intelectual das letras para o cinema. O esporte, por meio da sua pluma, se aproxima da arte e guarda estreitas relações com os elementos societários nos quais Pasolini estava inserido.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRecorde: Revista de História do Esportept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPasolinipt_BR
dc.subjectJogos Olímpicos de 1960pt_BR
dc.subjectCrônicas esportivaspt_BR
dc.subject.otherFutebol - Brasil - Históriapt_BR
dc.subject.otherFutebol na literaturapt_BR
dc.titlePasolini, o "cronista-esportivo": drama, paixão e Olimpíadas de 1960pt_BR
dc.title.alternativePasolini, the “sports-chronicler”: drama, passion and 1960’s Olympicspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufrj.br/index.php/Recorde/article/view/56043pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5102-7148pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5954-4358pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1768-765Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pasolini, o cronista-esportivo drama, paixão e Olimpíadas de 1960.pdf207.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.