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http://hdl.handle.net/1843/66062
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Socioeconomic inequalities in physical activity in Brazil: a pooled cross-sectional analysis from 2013 to 2019 |
Other Titles: | Desigualdades socioeconômicas na atividade física no Brasil: uma análise transversal agrupada de 2013 a 2019 |
Authors: | Gerson Ferrari Pedro Toteff Dulgheroff Rafael Moreira Claro Leandro F. M. Rezende Catarina Machado Azeredo |
Abstract: | Background: Information on socioeconomic inequalities in physical activity over time is sparse in low- to middle-income countries. In this study, we examined trends in physical activity educational inequalities in adults from Brazil between 2013 and 2019. Methods: We analyzed data from seven cross-sectional studies including 359,038 adults (≥ 18 years) from the VIGITEL study conducted annually from 2013 to 2019. Participants responded to a questionnaire about physical activity (total, leisure, and commuting). Educational inequalities by sex and skin color were assessed through absolute (slope index of inequality – SII) and relative measures of inequality (concentration index – CIX). Results: We found large absolute and relative inequalities for leisure-time physical activity, favoring those with higher educational attainment (SII2019 = 35.4; CIX2019 = 11.82). Active commuting was more prevalent in intermediate education groups, with a slight inequality toward the less educated group (SII2019 = -2.8; CIX2019 = -0.4). From 2013 to 2019, the absolute educational inequality in physical activity (total, leisure, and commuting) remained unchanged; however, the relative inequality gap narrowed for total physical activity (CIX: 8.4 in 2013 to 5.5 in 2019) and leisure-time physical activity (CIX: 18.3 in 2013 to 11.8 in 2019). Educational inequality increased in leisure-time physical activity among women and non-white individuals, while it reduced among men and white individuals; for active commuting, inequality decreased among women, and increased among men and white individuals. Conclusions: Inequality in total physical activity and leisure-time physical activity favors the most educated groups in Brazil. Over time, relative educational inequality decreased for total and leisure-time physical activity, while no progress was found for absolute inequality. |
Abstract: | Contexto: A informação sobre as desigualdades socioeconómicas na atividade física ao longo do tempo é escassa nos países de baixo e médio rendimento. Neste estudo, examinamos as tendências nas desigualdades educacionais em atividade física em adultos do Brasil entre 2013 e 2019. Métodos: Foram analisados dados de sete estudos transversais incluindo 359.038 adultos (≥ 18 anos) do estudo VIGITEL realizado anualmente de 2013 a 2019. Os participantes responderam a um questionário sobre atividade física (total, lazer e deslocamento). As desigualdades educacionais por sexo e cor da pele foram avaliadas por meio de medidas absolutas (índice de inclinação da desigualdade – SII) e relativas (índice de concentração – CIX). Resultados: Encontramos grandes desigualdades absolutas e relativas para a atividade física no lazer, favorecendo aqueles com maior escolaridade (SII2019 = 35,4; CIX2019 = 11,82). O deslocamento ativo foi mais prevalente nos grupos de escolaridade intermediária, com leve desigualdade em relação ao grupo menos escolarizado (SII2019 = -2,8; CIX2019 = -0,4). De 2013 a 2019, a desigualdade educacional absoluta na atividade física (total, lazer e deslocamento) permaneceu inalterada; no entanto, a disparidade relativa de desigualdade diminuiu para a actividade física total (CIX: 8,4 em 2013 para 5,5 em 2019) e para a actividade física de lazer (CIX: 18,3 em 2013 para 11,8 em 2019). A desigualdade educacional aumentou na atividade física no lazer entre mulheres e indivíduos não brancos, enquanto diminuiu entre homens e indivíduos brancos; para o deslocamento ativo, a desigualdade diminuiu entre as mulheres e aumentou entre os homens e os brancos. Conclusões: A desigualdade na atividade física total e na atividade física no lazer favorece os grupos mais escolarizados no Brasil. Ao longo do tempo, a desigualdade educacional relativa diminuiu para a atividade física total e nos tempos livres, enquanto não foram encontrados progressos para a desigualdade absoluta. |
Subject: | Desigualdade social Exercício físico Atividades de lazer Adulto |
language: | eng |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENF - DEPARTAMENTO DE NUTRIÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1186/s12939-021-01533-z |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/66062 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://equityhealthj.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12939-021-01533-z |
metadata.dc.relation.ispartof: | International journal for equity in health |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
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