Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66072
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDaniel Reizinger Bonomopt_BR
dc.date.accessioned2024-03-19T17:37:46Z-
dc.date.available2024-03-19T17:37:46Z-
dc.date.issued2022-12-16-
dc.citation.issue29pt_BR
dc.citation.spage5pt_BR
dc.citation.epage20pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i29p5-20pt_BR
dc.identifier.issn1983-4373pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66072-
dc.description.abstractThe number of novels in Brazilian modernism is generally associated with a limited amount of titles from the 1920s, which suggests, by their formal aspect, a distance from the narrative techniques commonly related to fiction in historical realism. Thus, at least two complications arise: this distance is not restricted to few novels from the 1920s, and the realist techniques are not completely disassociated from the genre’s own nature. These complications suggest the need for a review of the concept of modernist novel in Brazilian literature, bearing in mind, on the one hand, the connections between the variety and the permanence of the realist narrative as well as the diversity of the modernizing contents; and, on the other hand, an interest in the continuity of the experimental processes in the history of this genre. By considering the notion of “intensive novel” (Hermann Broch), the goal of this essay is to contribute to this review in an effort to promote a different perspective for the study of the modernist novel in Brazilian literature.pt_BR
dc.description.resumoIdentifica-se em geral o romance modernista brasileiro com uma quantidade limitada de títulos dos anos 1920, o que sugere, pelo aspecto formal, distância dos procedimentos narrativos comumente vinculados à ficção do realismo histórico. Surgem duas complicações: essa distância não se restringe a poucos romances da década de 1920, e as técnicas realistas não se dissociam da natureza do gênero. Tais complicações apontam para uma revisão do conceito de romance modernista na literatura brasileira, atenta por um lado para os vínculos entre a variedade e a permanência da narrativa realista, e a diversidade dos conteúdos modernizantes; e, por outro lado, interessada na continuidade dos processos experimentais na história do gênero. O objetivo deste ensaio, partindo da noção de “romance intensivo”, tal como a formulou Hermann Broch (1975), é contribuir para essa revisão, favorecendo outra perspectiva para o estudo do romance modernista na literatura brasileira.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofFronteiraZpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLiteratura brasileirapt_BR
dc.subjectRomance brasileiropt_BR
dc.subjectModernismo brasileiropt_BR
dc.subjectRealismopt_BR
dc.subjectCrise do romancept_BR
dc.subject.otherModernismo (Literatura)pt_BR
dc.subject.otherRealismo na literaturapt_BR
dc.titleConcepção e diversidade do romance modernista: uma perspectiva para o caso brasileiropt_BR
dc.title.alternativeConcept and diversity of the modernist novel: a perspective for the Brazilian casept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-7683pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Concepção e diversidade do romance modernista uma perspectiva para o caso brasileiro.pdf292.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.