Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66321
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJaqueline Almeida Guimarães Barbosapt_BR
dc.creatorSelme Silqueira de Matospt_BR
dc.date.accessioned2024-03-21T14:20:36Z-
dc.date.available2024-03-21T14:20:36Z-
dc.date.issued2018-12-10-
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage140pt_BR
dc.citation.epage155pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2452pt_BR
dc.identifier.issn2237-5863pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66321-
dc.description.abstractThe accomplishment of the undergraduate thesis is a challange for students. This study was aimed to report the experience of the use of conceptual maps as a teaching tool in the development of undergraduate thesis in the Nursing course. Results: the design of the conceptual map about undergraduate thesis to be developed provided the students with the organization of ideas and with the self-perception of necessary alignments, with a view to achieving the coherence and cohesion required among the stages that comprise the scientific study. The tool fostered the visualization of the research process as a whole, as well as the understanding of the relationships among the parts that comprise it. Conclusion: the conceptual map has proved to be an effective strategy in the development of undergraduate thesis, besides operating as an instrument for the teacher to assess the student, as it reflects the whole reasoning of the student.pt_BR
dc.description.resumoA realização do trabalho de conclusão de curso (TCC) é um desafio para discentes de graduação. Este estudo teve como objetivo relatar a experiência do uso de mapas conceituais como ferramenta de ensino-aprendizagem no desenvolvimento do TCC na graduação em Enfermagem. Resultados: a elaboração do mapa conceitual sobre o TCC a ser desenvolvido propiciou aos discentes a organização de ideias e a autopercepção de alinhamentos necessários a fim de se chegar à coerência exigida entre as etapas que compõem o estudo científico. A ferramenta favoreceu a visualização do processo de pesquisa como um todo, bem como a compreensão das relações entre as partes que o compõem. Conclusão: o mapa conceitual mostrou-se uma estratégia efetiva no desenvolvimento do TCC, além de servir como um instrumento de avaliação do aluno por parte do docente, uma vez que reflete todo o raciocínio do discente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Docência do Ensino Superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMapa conceitualpt_BR
dc.subjectMetodologia de ensinopt_BR
dc.subjectMetodologia da aprendizagempt_BR
dc.subjectEducação em Enfermagempt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherEnsino - Metodologiapt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherEducação em Enfermagempt_BR
dc.titleUso do mapa conceitual como ferramenta de ensino-aprendizagem no desenvolvimento do Trabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.title.alternativeUse of the concept map as a tool for teaching-learning in the development of the Undergraduate Thesispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2452pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-9175-0055pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9175-0055pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.