Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66339
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPatricia Silveira Martinspt_BR
dc.creatorRosa Bañospt_BR
dc.creatorJavier Garcia-Campayopt_BR
dc.creatorMarcelo Marcos Piva Demarzopt_BR
dc.creatorRita Maria Lino Tárciapt_BR
dc.creatorDaniervelin Renata Marques Pereirapt_BR
dc.creatorVera Lúcia Morais Antônio de Salvopt_BR
dc.creatorDaniela Ferreira Araújo Silvapt_BR
dc.creatorMárcio Sussumu Hirayamapt_BR
dc.creatorRicardo Monezi Julião de Oliveirapt_BR
dc.creatorAna Cristina Bastos Ferreira de Paulapt_BR
dc.creatorAusiàs Cebollapt_BR
dc.date.accessioned2024-03-21T17:55:58Z-
dc.date.available2024-03-21T17:55:58Z-
dc.date.issued2020-09-30-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage14pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2020.165507pt_BR
dc.identifier.issn1806-6976pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66339-
dc.description.abstractObjetictive: to analyze an online course on health promotion based on mindfulness (mindfulness) through the theory of discursive semiotics in one of its most recent developments, the visual or plastic aspect. The objective is to identify how the verbal-visual text of the course produces meanings and how it can help in the design of other courses. Method: a semiotic analysis of two practices and a screen print of the course called Mindfulness-Based Self-Care Program, in distance learning, developed by the Brazilian Center for Mindfulness and Health Promotion (“Open Mind”), of the Department of Preventive Medicine at the Federal University of São Paulo. Results: the aesthetic elements that contributed to the construction of an euphoric practice environment (linked to health) were evaluated and relationships were established between the content plan and the practice expression plan, responsible for the construction of a semi-symbolic system. Conclusion: it was confirmed the appreciation of an aesthetics of simplicity of colors and shapes that was converged to an affirmation of the values of calm and well-being compatible with the practices of mindfulness. From this analysis, we seek to reflect on the bases for the development of communicational models related to health promotion in a digital environment.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: identificar como o texto verbo-visual do curso produz sentidos e como isso pode auxiliar na construção do design de outros cursos. Método: foi feita a análise semiótica de duas práticas e de um print de tela do curso denominado Programa de Autocuidado Baseado em Mindfulness, na modalidade Educação à Distância, desenvolvido pelo Centro Brasileiro de Mindfulness e Promoção da Saúde (“Mente Aberta”), do Departamento de Medicina Preventiva da Universidade Federal de São Paulo. Foram avaliados os elementos estéticos que contribuiriam para a construção de um ambiente de prática eufórico (ligado à saúde) e estabelecidas relações entre o plano de conteúdo e o plano de expressão das práticas, responsáveis pela construção de um sistema semissimbólico. Resultados: confirmou-se a valorização de uma estética da simplicidade de cores e formas que converge para uma afirmação dos valores calma e bem-estar compatíveis com as práticas de mindfulness. Conclusão: a partir dessa análise, busca-se refletir sobre as bases para o desenvolvimento de modelos comunicacionais relacionados à promoção da saúde em ambiente digital.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSMAD: Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMindfulnesspt_BR
dc.subjectOnlinept_BR
dc.subjectSemiótica Discursivapt_BR
dc.subjectPromoção da Saúdept_BR
dc.subject.otherSemióticapt_BR
dc.subject.otherPromoção da saúdept_BR
dc.titleMindfulness, promoção da saúde e semiótica: bases para modelos comunicacionais em saúde onlinept_BR
dc.title.alternativeMindfulness, health promotion, and semiotics: Bases for communication models in online healthpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3634-8466pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1186-7526pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1861-3609pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0223-2780pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4955-1340pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6042-003Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7201-5100pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3732-0978pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3456-9743pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0626-7665pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3797-4218pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7447-1839pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.