Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66488
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorChristianne Luce Gomespt_BR
dc.creatorJoyce Kimarce do Carmo Pereirapt_BR
dc.creatorJoão Lucas de Almeida Campospt_BR
dc.date.accessioned2024-03-25T21:23:29Z-
dc.date.available2024-03-25T21:23:29Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage409pt_BR
dc.citation.epage433pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18226/21789061.v13i2p409pt_BR
dc.identifier.issn2178-9061pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66488-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to understand how hospitality is portrayed in films produced with the support of a program developed by the government in the State of Minas Gerais [Brazil]. The methodology of this qualitative research included a bibliographic study and content analysis of eight films. The results showed the complexity of interpersonal relationships in hospitality. The evaluative aspect that permeates hospitality can occur in different environments, establishing new practices and rituals during the process of receiving hosting. Domestic hospitality predominates in the films analyzed and it is women who assume the role of hostesses. Another relevant result refers to socially marginalized contexts, in which reception can take place on the doorstep itself. It is concluded that the audiovisual productions analyzed portray several nuances of the hospitality phenomenon present in the Brazilian social imagination.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é o de compreender como a hospitalidade é retratada em filmes produzidos com o apoio de um programa desenvolvido pelo poder público no Estado de Minas Gerais [Brasil]. A metodologia desta pesquisa qualitativa compreendeu estudo bibliográfico e análise de conteúdo de oito filmes. Os resultados evidenciaram a complexidade das relações interpessoais da hospitalidade. O aspecto valorativo que permeia a hospitalidade pode ocorrer em distintos ambientes, instaurando novas práticas e rituais durante o processo de receber - hospedar. A hospitalidade doméstica predomina nos filmes analisados e são as mulheres que assumem o papel de anfitriãs. Outro resultado relevante refere-se a contextos socialmente marginalizados, nos quais o acolhimento pode ocorrer na própria soleira da porta. Conclui-se que as produções audiovisuais analisadas retratam diversas nuances do fenômeno da hospitalidade presentes no imaginário social brasileiro.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecthospitalidadept_BR
dc.subjectTurismo cinematográficopt_BR
dc.subjectfilmespt_BR
dc.subjectTurismo induzido por filmespt_BR
dc.subjectMinas Geraispt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherTurismopt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.subject.otherMinas Geraispt_BR
dc.titleHospitalidade em foco: um panorama de produções audiovisuais apoiadas pelo programa "Filme em Minas"pt_BR
dc.title.alternativeHospitality in focus: an overview of audiovisual productions supported by the program "Filme em Minas"pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/9550pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HOSPITALIDADE EM FOCO.pdf807.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.