Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66796
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Manoel Leonardo Wanderley Duarte Santospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/265346104756715pt_BR
dc.contributor.advisor-co1José Alexandre da Silva Júniorpt_BR
dc.contributor.referee1Fernando Meirelespt_BR
dc.contributor.referee2Dalson Britto Figueiredo Filhopt_BR
dc.contributor.referee3Bruno Pinheiro Wanderley Reispt_BR
dc.creatorSuzana Alves da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1248138984630786pt_BR
dc.date.accessioned2024-04-03T15:00:56Z-
dc.date.available2024-04-03T15:00:56Z-
dc.date.issued2023-11-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66796-
dc.description.abstractThis thesis investigates whether campaign spending by candidates for federal deputy in Brazil in the 2018 elections is efficient. Therefore, it is descriptive and exploratory research. To this end, we applied data envelopment analysis (DEA) to measure the relative efficiency between candidates for federal deputy in the 2018 elections. The first chapter is a theoretical chapter that deals with money, voting and financing of electoral campaigns, we analyze the influence that money has in elections and consequently in voting, in addition to the rules regarding campaign financing. In the second chapter, we analyze the relative efficiency of campaign spending by candidates for federal deputy in Brazil in 2018, using the variable return to scale and input orientation model developed by Banker, Charnes and Cooper (1984).Where we show that the majority of candidates considered benchmarks have total expenses much lower than the candidates who were elected, but who were not efficient. Finally, in the third and final chapter, we explore the factors that are associated with the efficiency of campaign spending in Brazil. Five variables are explored in the chapter, ideology, incumbent, type of spending, government coalition and finally the party variable. We used linear regression to measure the association between variables. The last chapter shows us that local politics is still important. There was a low association between types of spending and efficiency, but the variable that showed the greatest association with campaign spending efficiency was the party ideology variable, although others were also associated.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese investiga se os gastos de campanha dos candidatos a deputado federal no Brasil nas eleições de 2018 são eficientes, portanto é uma pesquisa descritiva e exploratória. Para tanto, aplicamos a análise envoltória de dados (DEA) para medir eficiência relativa entre os candidatos a deputado federal nas eleições de 2018. O primeiro capítulo é teórico e trata de dinheiro, voto e financiamento de campanhas eleitorais, analisamos a influência que o dinheiro tem nas eleições e consequentemente no voto, além das regras relativas ao financiamento de campanhas. No segundo capítulo, analisamos qual a eficiência relativa dos gastos de campanha dos candidatos a deputado federal no Brasil em 2018, usamos o modelo de retorno variável de escala e orientação ao input desenvolvido por Banker, Charnes e Cooper (1984). Onde mostramos que a maioria dos candidatos considerados benchmarks possuem o total de gastos bem inferior aos candidatos que foram eleitos, mas que não foram eficientes. Por fim, no terceiro e último capítulo, exploramos os fatores, que estão associados à eficiência dos gastos de campanha no Brasil, são exploradas cinco variáveis no capítulo, ideologia, incumbent, tipo de gastos, coligação do governo e por fim a variável partido. Usamos regressão linear para medir o efeito entre as variáveis. O último capítulo nos mostra que a política local, ainda importa. A baixa correlação entre tipos de gasto e eficiência, mas a variável que mostrou maior correlação com eficiência de gasto de campanhas foi a variável ideologia partidária, embora as outras se mostrem correlacionadas também.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA POLÍTICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência Políticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGasto de campanhapt_BR
dc.subjectAnálise envoltória de dadospt_BR
dc.subjectDeputado Federalpt_BR
dc.subjectEficiênciapt_BR
dc.subjectEleiçõespt_BR
dc.subject.otherCiência política - Tesespt_BR
dc.subject.otherCampanhas eleitorais - Tesespt_BR
dc.subject.otherEleições - Tesespt_BR
dc.subject.otherDeputados federais - Tesespt_BR
dc.titleMoney, it's a gas : análise da eficiência dos gastos de campanha no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeMoney, it's a gas : analysis of the efficiency of campaign spending in Brazilpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0741-0689pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese completa Suzana Alves da S.pdf11.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.