Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/67023
Type: | Tese |
Title: | Adormecimento psíquico e despertar do inconsciente : a conversação com adolescentes na cultura digital |
Other Titles: | Pshychic numbness and awakening of the unconscious: the conversation with adolescents in digital culture |
Authors: | Juliana Tassara Berni |
First Advisor: | Nádia Laguárdia de Lima |
First Referee: | Andrea Maris Campos Guerra |
Second Referee: | Cristina Moreira Marcos |
Third Referee: | Larissa Soares Ornellas Farias |
metadata.dc.contributor.referee4: | Cristiane de Freitas Cunha Grillo |
Abstract: | Esta tese nasce de nossa experiência de trabalho com adolescentes nas escolas utilizando a metodologia que chamamos de conversação ativa. Constatamos que a revolução digital trouxe e vem trazendo profundos impactos subjetivos, atingindo especialmente os adolescentes que buscam se separar dos pais e se inserir no universo social mais amplo. Educadores têm demandado a intervenção de psicólogos para tratar os impasses no laço social que se manifestam nas escolas. A partir da teoria dos discursos de Lacan, desenvolvemos a hipótese de que o agenciamento entre o discurso capitalista e as tecnologias digitais promove uma modificação no estatuto do saber com incidências no laço social. Nesse sentido, apostamos na metodologia de conversação como um dispositivo capaz de favorecer o laço social. Buscamos compreender o funcionamento desse dispositivo, destacando seus elementos operatórios e esclarecendo seu funcionamento. Extraímos elementos para a compreensão da conversação enquanto dispositivo a partir de uma articulação com a teoria dos discursos e de aproximações entre os salões de conversação do século XVIII – que tomamos como vestígios de uma prática – e a conversação de orientação psicanalítica. Tendo como referência a noção de extimidade na teoria lacaniana, concluímos que, ao introduzir a função de extimidade como operatória, a conversação pode promover o tratamento da alteridade, que se manifesta no corpo e no outro, provocando o despertar do inconsciente – tão adormecido na atualidade – e a construção de um saber (não-todo) próprio a cada um, favorecendo o laço social. |
Abstract: | The subject of this thesis stems from our experience with adolescents in schools using a methodology we called active conversation. We realized that the digital revolution brought and continues to bring profound subjective impacts, especially affecting teenagers seeking to separate from their parents and to insert themselves into a broader social universe. Educators have demanded the intervention of psychologists to address the impasses in the social bond that takes place in schools. Based on Lacan’s Theory of the Discourses, we developed the hypothesis that the assemblage between the capitalist discourse and digitalization promotes a change in the status of knowledge, with an impact on the social bond. In this sense, we relied on the Conversation methodology as a device capable of favouring the social bond. We tried to understand the functioning of this device, highlighting its operative elements and clarifying its dynamics. We extracted elements for the understanding of the Conversation as a device from an articulation with the Theory of the Discourses and from approximations between the eighteenth-century French Salons – which we took as vestiges of a practice – and the psychoanalytically orientated conversation. Having as reference the notion of extimacy in Lacanian theory, we concluded that, by introducing the function of extimacy as operative, conversation can promote the treatment of alterity that manifests itself in the body and in the other, provoking the awakening of the Unconscious – so asleep nowadays – and the construction of a (not-all) knowledge specific to each one, enhancing the social bond. |
Subject: | Psicologia - Teses Adolescência - Teses |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/67023 |
Issue Date: | 27-Feb-2023 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese Juliana Berni UFMG.pdf | 2.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License