Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/67035
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Denise Andrade de Freitas Martins | pt_BR |
dc.creator | Luciana Monteiro de Castro Silva Dutra | pt_BR |
dc.creator | Rodrigo Olivárez | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-04-10T19:15:30Z | - |
dc.date.available | 2024-04-10T19:15:30Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.citation.issue | 30 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1983-5973 | pt_BR |
dc.identifier.sici | 1 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/67035 | - |
dc.description.abstract | This article describes the editorial process of the didactic works of Estercio Marquez Cunha, written as confrontational pieces for a piano contest, aiming their publication in an unprecedented collection with other works created for the contest. The work is developed by the authors as part of post-doctoral research in interface with a university extension project. Concepts of musical philology are approached in the text, based on the theoretical basis of GRIER (1996), and of textual criticismo by CAMBRAIA (2005). The editorial challenges in the presented context and the importance of the interaction between the researcher-performer-editor and the composer in this eminently critical process are evaluated. Examples of the results of the edition are also presented. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo descreve o processo editorial das obras didáticas de Estercio Marquez Cunha, escritas como peças de confronto para um concurso de piano, visando a sua publicação em uma coleção inédita com outros trabalhos criados para o concurso. O trabalho é desenvolvido pelos autores como parte de pesquisa pós-doutoral em interface com a extensão universitária. Conceitos de filologia musical são abordados no texto com base teórica em GRIER (1996), e na crítica textual segundo CAMBRAIA (2005). Os desafios editoriais no contexto apresentado e a importância da interação entre o pesquisador-executor-editor e o compositor, neste processo eminentemente crítico, são avaliados. Exemplos dos resultados da edição também são apresentados. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Estercio Marquez Cunha | pt_BR |
dc.subject | Música brasileira para piano | pt_BR |
dc.subject | Piano a 4 mãos | pt_BR |
dc.subject | Edição crítica | pt_BR |
dc.subject.other | Cunha, Estércio Marquez | pt_BR |
dc.subject.other | Música para piano - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Música para piano (4 mãos) | pt_BR |
dc.subject.other | Edição musical | pt_BR |
dc.title | Reflexões sobre uma edição das obras didáticas para piano a 4 mãos de Estercio Marquez Cunha | pt_BR |
dc.title.alternative | Reflections on an edition of the 4-handed piano didactic works by Estercio Marquez Cunha | pt_BR |
dc.type | Artigo de Evento | pt_BR |
dc.url.externa | https://anppom-congressos.org.br/index.php/30anppom/30CongrAnppom/paper/viewFile/53/36 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0009-0008-4119-9729 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Reflexões sobre uma edição das obras didáticas para piano a 4 mãos de Estercio Marquez Cunha.pdf | 435.47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.