Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67035
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDenise Andrade de Freitas Martinspt_BR
dc.creatorLuciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.creatorRodrigo Olivárezpt_BR
dc.date.accessioned2024-04-10T19:15:30Z-
dc.date.available2024-04-10T19:15:30Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.issue30pt_BR
dc.identifier.issn1983-5973pt_BR
dc.identifier.sici1pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67035-
dc.description.abstractThis article describes the editorial process of the didactic works of Estercio Marquez Cunha, written as confrontational pieces for a piano contest, aiming their publication in an unprecedented collection with other works created for the contest. The work is developed by the authors as part of post-doctoral research in interface with a university extension project. Concepts of musical philology are approached in the text, based on the theoretical basis of GRIER (1996), and of textual criticismo by CAMBRAIA (2005). The editorial challenges in the presented context and the importance of the interaction between the researcher-performer-editor and the composer in this eminently critical process are evaluated. Examples of the results of the edition are also presented.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo descreve o processo editorial das obras didáticas de Estercio Marquez Cunha, escritas como peças de confronto para um concurso de piano, visando a sua publicação em uma coleção inédita com outros trabalhos criados para o concurso. O trabalho é desenvolvido pelos autores como parte de pesquisa pós-doutoral em interface com a extensão universitária. Conceitos de filologia musical são abordados no texto com base teórica em GRIER (1996), e na crítica textual segundo CAMBRAIA (2005). Os desafios editoriais no contexto apresentado e a importância da interação entre o pesquisador-executor-editor e o compositor, neste processo eminentemente crítico, são avaliados. Exemplos dos resultados da edição também são apresentados.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCongresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstercio Marquez Cunhapt_BR
dc.subjectMúsica brasileira para pianopt_BR
dc.subjectPiano a 4 mãospt_BR
dc.subjectEdição críticapt_BR
dc.subject.otherCunha, Estércio Marquezpt_BR
dc.subject.otherMúsica para piano - Brasilpt_BR
dc.subject.otherMúsica para piano (4 mãos)pt_BR
dc.subject.otherEdição musicalpt_BR
dc.titleReflexões sobre uma edição das obras didáticas para piano a 4 mãos de Estercio Marquez Cunhapt_BR
dc.title.alternativeReflections on an edition of the 4-handed piano didactic works by Estercio Marquez Cunhapt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://anppom-congressos.org.br/index.php/30anppom/30CongrAnppom/paper/viewFile/53/36pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0008-4119-9729pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.