Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67498
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauro Camilo de Chantal Santospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9763155547633602pt_BR
dc.contributor.referee1Poliana de Jesus Alvespt_BR
dc.contributor.referee2Angelo José Fernandespt_BR
dc.contributor.referee3Maurício Veloso Queiroz Pintopt_BR
dc.contributor.referee4Myrian Ribeiro Aubinpt_BR
dc.creatorMelina de Lima Peixotopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7208047421448140pt_BR
dc.date.accessioned2024-04-19T18:44:11Z-
dc.date.available2024-04-19T18:44:11Z-
dc.date.issued2023-12-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67498-
dc.description.abstractThis dissertation is about the chamber operetta A Princesa do Catete by Euclides Fonseca (1854-1929), composed based on the libretto created by Carneiro Vilela (1846-1913). Data about the genesis of this work, followed by biographical information about the creator of its music and the author of its libretto, and a scenic organization proposed by this author are the main questions that structure this research. In addition to the organization into three chapters dedicated to the understanding of A Princesa do Catete as a product of the Brazilian Belle Époque, this thesis is completed by the presentation of a Performance Edition of its score, followed by a critical apparatus that points out questions and solutions arising from the observation of the score, autograph manuscript, belonging to the Instituto Ricardo Brennand 3 IRB, located in Recife, PE. As a methodological process, this author used the works designed by Borém (2019), author of the Edip tool, and also by Figueiredo (2017), whose definition of editing types greatly contributed to the final format of the score for A Princesa do Catete, presented as an Annex to this work.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese versa sobre a opereta de câmara A Princesa do Catete de Euclides Fonseca (1854-1929), composta sobre libreto de Carneiro Vilela (1846-1913). Dados sobre a gênese dessa obra, juntamente com informações biográficas sobre o criador de sua música e sobre o autor de seu libreto, e uma organização cênica proposta por esta autora se configuram nas questões principais que estruturam esta pesquisa. Para além da organização em três capítulos dedicados à compreensão de A Princesa do Catete como produto da Belle Époque brasileira, completam esta tese a apresentação de uma Edição de performance de sua partitura, seguida de aparato crítico que aponta questões e soluções provenientes da observação da partitura manuscrita autógrafa, pertencente ao Instituto Ricardo Brennand – IRB, localizado no Recife, PE. Como processo metodológico, esta autora se valeu dos trabalhos concebidos por Borém (2019), autor da ferramenta Edip, e também de Figueiredo (2017), cuja definição de tipos de edição contribuiu sobremaneira para o formato final da partitura, apresentada como Anexo deste trabalho.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectA Princesa do Catetept_BR
dc.subjectEuclides Fonsecapt_BR
dc.subjectCarneiro Vilelapt_BR
dc.subjectCanto em portuguêspt_BR
dc.subjectOpereta de câmarapt_BR
dc.subjectEdição de partiturapt_BR
dc.subject.otherOperetapt_BR
dc.subject.otherFonseca, Euclides, 1854-1929pt_BR
dc.subject.otherVilella, Carneiro, 1846-1913pt_BR
dc.subject.otherMúsica - Partituraspt_BR
dc.titleA opereta A Princesa do Catete, de Euclides Fonseca (1854-1929): estudo cênico-musical e ediçãopt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2348-199Xpt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.