Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/67528
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Roberta Guimarães Corrêa | pt_BR |
dc.creator | Rosebelly Nunes Marques | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-04-22T12:36:34Z | - |
dc.date.available | 2024-04-22T12:36:34Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.citation.issue | 11 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1809-5100 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/67528 | - |
dc.description.abstract | The initial teacher formation is one of the steps of the formative trajectory of the teacher. The higher education institutions, which are empowered to build their projects and that are based in the guidelines presented in the legislation, have structured courses that influence the formation of professional identity. This paper presents a qualitative research on the websites of higher education institutions in the state of São Paulo that sought to identify the professional profile and information about the working field of future professionals. Overall, the analysis in this information media presents the teaching as a possibility of work, among other possible activities, and not as a fundamental axis for the structuring of initial formation of chemistry teachers. | pt_BR |
dc.description.resumo | A formação inicial de professores constitui uma das etapas do percurso formativo do professor. Os cursos de graduação em química possuem autonomia para a construção de seus projetos pedagógicos e são norteados por diretrizes presentes na legislação brasileira, estruturam cursos que influenciam a formação da identidade profissional dos futuros licenciados. O artigo apresenta uma pesquisa qualitativa sobre informações contidas nos sítios de instituições de ensino superior no estado de São Paulo. Na pesquisa, procurou-se identificar o perfil profissional traçado para os egressos dos respectivos cursos e informações sobre o mercado de trabalho ou áreas de atuação. De maneira geral, a análise dos sítios institucionais apresenta o ensino como uma possibilidade de atuação profissional entre outras atividades possíveis, e não como um eixo fundamental para a estruturação de cursos de graduação. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Formação inicial de professores | pt_BR |
dc.subject | Química | pt_BR |
dc.subject | Perfil Profissional | pt_BR |
dc.subject | Campo Atuação | pt_BR |
dc.subject.other | Química - Formação de professores | pt_BR |
dc.title | Formação inicial de professores de Química no estado de São Paulo: perfil profissional e campo de atuação | pt_BR |
dc.title.alternative | Initial formation of Chemistry teachers in state of São Paulo: professional profile and working field | pt_BR |
dc.type | Artigo de Evento | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.abrapec.com/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1202-1.pdf | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4720-5401 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-8726-3211 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Formação inicial de professores de Química no estado de São Paulo.pdf | 154.45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.