Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67528
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRoberta Guimarães Corrêapt_BR
dc.creatorRosebelly Nunes Marquespt_BR
dc.date.accessioned2024-04-22T12:36:34Z-
dc.date.available2024-04-22T12:36:34Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.issue11pt_BR
dc.identifier.issn1809-5100pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67528-
dc.description.abstractThe initial teacher formation is one of the steps of the formative trajectory of the teacher. The higher education institutions, which are empowered to build their projects and that are based in the guidelines presented in the legislation, have structured courses that influence the formation of professional identity. This paper presents a qualitative research on the websites of higher education institutions in the state of São Paulo that sought to identify the professional profile and information about the working field of future professionals. Overall, the analysis in this information media presents the teaching as a possibility of work, among other possible activities, and not as a fundamental axis for the structuring of initial formation of chemistry teachers.pt_BR
dc.description.resumoA formação inicial de professores constitui uma das etapas do percurso formativo do professor. Os cursos de graduação em química possuem autonomia para a construção de seus projetos pedagógicos e são norteados por diretrizes presentes na legislação brasileira, estruturam cursos que influenciam a formação da identidade profissional dos futuros licenciados. O artigo apresenta uma pesquisa qualitativa sobre informações contidas nos sítios de instituições de ensino superior no estado de São Paulo. Na pesquisa, procurou-se identificar o perfil profissional traçado para os egressos dos respectivos cursos e informações sobre o mercado de trabalho ou áreas de atuação. De maneira geral, a análise dos sítios institucionais apresenta o ensino como uma possibilidade de atuação profissional entre outras atividades possíveis, e não como um eixo fundamental para a estruturação de cursos de graduação.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação inicial de professorespt_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subjectPerfil Profissionalpt_BR
dc.subjectCampo Atuaçãopt_BR
dc.subject.otherQuímica - Formação de professorespt_BR
dc.titleFormação inicial de professores de Química no estado de São Paulo: perfil profissional e campo de atuaçãopt_BR
dc.title.alternativeInitial formation of Chemistry teachers in state of São Paulo: professional profile and working fieldpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://www.abrapec.com/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1202-1.pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4720-5401pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8726-3211pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação inicial de professores de Química no estado de São Paulo.pdf154.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.