Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67680
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSérgio Santos Ferreirapt_BR
dc.creatorRoberta Guimarães Corrêapt_BR
dc.creatorFernando César Silvapt_BR
dc.date.accessioned2024-04-25T11:47:20Z-
dc.date.available2024-04-25T11:47:20Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage999pt_BR
dc.citation.epage1017pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1516-731320190040010pt_BR
dc.identifier.issn1980-850Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67680-
dc.description.abstractThe presence of materials for education on the internet is increasing and its popularization among teachers and students has also been increasing gradually. However, such materials still require research into their conceptual and pedagogical quality. In this study, we intended to identify investigative elements in the guides for experiments in the proposed class available on the teachers’ portal of the Ministry of Education. The analysis of the investigative elements and the understanding of the organization of the guides resulted from criteria established by inquiry-based teaching and Discursive Textual Analysis, respectively. The analysis indicated that although many scripts have innovations in order to increase student participation during the experiments, the proposition of problems for the conduction of the experiments does not actually occur. These results may contribute to a reflection about the role assigned by teachers who work in Basic Education to experimentation in the teaching of Chemistry.pt_BR
dc.description.resumoA presença de materiais educacionais na internet é cada vez maior, carecendo de investigações sobre sua qualidade conceitual e pedagógica. Neste estudo buscou-se identificar elementos investigativos nos roteiros de experimentos das propostas de aulas disponibilizadas no portal do professor do Ministério da Educação. A análise dos elementos investigativos foi realizada por meio da Análise Textual Discursiva. A análise indicou que embora muitos roteiros possuam inovações no sentido de ampliar a participação dos estudantes durante os experimentos, a proposição de problemas para a condução dos experimentos não acontece. O problema tem sido percebido como uma questão relacionada a aplicação direta do conceito trabalhado. Além disso, em muitos roteiros os experimentos são concebidos para confirmar conceitos e não para explorá-los. Esses resultados podem contribuir para uma reflexão sobre o papel atribuído pelos professores para a experimentação no ensino de Química, uma vez que tais roteiros são elaborados por professores que atuam na Educação Básica.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCiência & Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de químicapt_BR
dc.subjectEducação em ciênciaspt_BR
dc.subjectEducação básicapt_BR
dc.subjectEnsino de ciências por investigaçãopt_BR
dc.subject.otherQuímica (Primeiro grau) - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherQuímicapt_BR
dc.subject.otherCiência - Experienciaspt_BR
dc.subject.otherDidáticapt_BR
dc.titleEstudo dos roteiros de experimentos disponibilizados em repositórios virtuais por meio do ensino por investigaçãopt_BR
dc.title.alternativeThe study of the guide for experiments made available in virtual repositories through inquiry-based teachingpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/ciedu/a/LJNmpSH8XwzCB84JLFkCqdjpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5628-1433pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4720-5401pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6413-3334pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.