Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67968
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMárcia Cristina de Brito Rumeupt_BR
dc.creatorLuiz Fernando de Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2024-04-30T17:41:03Z-
dc.date.available2024-04-30T17:41:03Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue44pt_BR
dc.citation.spage391pt_BR
dc.citation.epage409pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12957/matraga.2018.33955pt_BR
dc.identifier.issn24466905pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67968-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to discuss the incorporation of linguistic research results on the variable expression of the imperative in Portuguese classes based on the analysis of high school coursebooks licensed by the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) in its versions of 2015 and 2018. We introduce the tradition perspective related to the imperative and some of the results of linguistic research on the variable statute of the grammatical imperative in Brazilian Portuguese. Thus, we corroborate that the approach of the imperative is given conservatively in accordance with the precepts of grammatical tradition, reinforcing only its illocutionary value for the construction of meaning.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é discutir a incorporação dos resultados das pesquisas linguísticas sobre a expressão variável do imperativo nas aulas de língua portuguesa com base na análise de livros didáticos do ensino médio, licenciados pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) em suas versões dos anos de 2015 e de 2018. Trazemos à cena a perspectiva da tradição em relação ao imperativo e alguns dos resultados das pesquisas linguísticas acerca do estatuto variável do imperativo gramatical no português brasileiro. Assim sendo, constatamos que a abordagem do imperativo se dá conservadoramente em consonância com os preceitos da tradição gramatical, reforçando-se tão somente o seu valor ilocucionário para a construção do sentido.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofMatragapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectImperativo gramaticalpt_BR
dc.subjectVariação pronominalpt_BR
dc.subjectLivros didáticospt_BR
dc.subject.otherLinguísticapt_BR
dc.subject.otherMaterial didáticopt_BR
dc.subject.otherLingua portuguesapt_BR
dc.titleO imperativo em livros didáticos de língua portuguesa: a distância entre pesquisa e ensinopt_BR
dc.title.alternativeThe imperative in portuguese coursebooks: the distance between research and educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/33955pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9254-976Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7582-7438pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.