Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68106
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dc.creatorElen de Medeirospt_BR
dc.date.accessioned2024-05-07T18:21:47Z-
dc.date.available2024-05-07T18:21:47Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage18pt_BR
dc.citation.epage29pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17851/1982-0739.28.2.18-29pt_BR
dc.identifier.issn1982-0739pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68106-
dc.description.abstractThe analytical proposal of this paper is based on the idea that memory becomes a diegetic resource in some contemporary dramaturgical production. Taking as reference two dramaturgies by Newton Moreno, Agreste (Malva-Rosa) and Body Art, the objective is to explore possibilities of narrativity, seen as epicization or rhapsodization, through the resource of memory as a dramaturgical device. The premise is that memory is not in itself only the content of the plays, but in particular an instrumental element for the formulation of these dramaturgical structures. In this sense, the works in question are exemplifying references for the hypothesis in view, which understands the memorialistic structure as a dramaturgical format in itself. However, as an inherent element in Moreno’s dramaturgy, another element foreign to drama also becomes striking and intertwines with the epic: the lyrical speaker.pt_BR
dc.description.resumoA proposta analítica que fundamenta o presente artigo é de que a memória se torna um recurso diegético em certa produção dramatúrgica contemporânea. Tomando como referência duas dramaturgias de Newton Moreno, Agreste (Malva-Rosa) e Body Art, pretende-se explorar possibilidades de narratividade, encarada como epicização ou como rapsodização, pelo recurso da memória como dispositivo dramatúrgico. Como premissa, entende-se que a memória não é em si apenas conteúdo das peças, mas em especial um elemento instrumental para a formulação dessas estruturas dramatúrgicas. Nesse sentido, as obras em questão são referenciais exemplificadores para a hipótese que ora se delineia, que compreende a estrutura memorialística como formato dramatúrgico em si. No entanto, como elemento inerente à dramaturgia de Moreno, outro elemento estranho ao drama também se torna marcante e se entrelaça ao épico: o eu lírico.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEm tesept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeatro contemporâneopt_BR
dc.subjectTeatro brasileiropt_BR
dc.subjectNewton Morenopt_BR
dc.subjectNarratividadept_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subject.otherTeatro brasileiropt_BR
dc.subject.otherTeatro (Literatura)pt_BR
dc.titleMemória como recurso diegético do drama contemporâneopt_BR
dc.title.alternativeMemory as a diegetic resource of contempory dramapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1281-2092pt_BR
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