Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68160
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Jovens que não aprendem? Pesquisa-intervenção a partir do teatro-conversação |
Other Titles: | Young people who do not learn? An intervention-research using conversation-theatre |
Authors: | Libéria Rodrigues Neves Ana Lydia Bezerra Santiago |
Abstract: | O presente artigo refere-se à apresentação de uma pesquisa-intervenção realizada com jovens identificados na escola em situação de fracasso escolar, no que concerne à aprendizagem e/ou ao comportamento. A pesquisa foi desenvolvida junto a quatro turmas de alunos do 3º Ciclo do Ensino Fundamental no Brasil, e teve como objetivo aprender e intervir naquilo que aparece como sintoma na escola. Aqui serão descritos o processo e o resultado referente a uma dessas turmas, a dos alunos considerados, por parte de seus professores, incapazes de aprender. O trabalho aposta na metodologia da Conversação de orientação psicanalítica, introduzindo-se recursos teatrais na produção da palavra, constituindo-se o Teatro-Conversação. |
Abstract: | The present study refers to the presentation of an intervention‑research carried out with young people identified at schools in scholar failure situation, concerning learning and/or behaviour. The research has been carried out along four classes of students of the third cycle of Fundamental Education, and aimed at learning and intervening upon what appears to be a symptom at school. Here we present the process and the results related to one of those classes, the one of the students considered, by the teachers, incapable of learning. The work relies on the methodology of Conversation of psychoanalytical orientation, introducing theatrical resources for the word production, which constitutes the Conversation‑Theatre. |
Subject: | Fracasso escolar Conversação Teatro |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.14195/1647-8614_52-1_4 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/68160 |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.url.externa: | https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1647-8614_52-1_4 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista portuguesa de pedagogia |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jovens que não aprendem_ Pesquisa-intervenção a partir do teatro-conversação.pdf | 143.86 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.