Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68160
Type: Artigo de Periódico
Title: Jovens que não aprendem? Pesquisa-intervenção a partir do teatro-conversação
Other Titles: Young people who do not learn? An intervention-research using conversation-theatre
Authors: Libéria Rodrigues Neves
Ana Lydia Bezerra Santiago
Abstract: O presente artigo refere-se à apresentação de uma pesquisa-intervenção realizada com jovens identificados na escola em situação de fracasso escolar, no que concerne à aprendizagem e/ou ao comportamento. A pesquisa foi desenvolvida junto a quatro turmas de alunos do 3º Ciclo do Ensino Fundamental no Brasil, e teve como objetivo aprender e intervir naquilo que aparece como sintoma na escola. Aqui serão descritos o processo e o resultado referente a uma dessas turmas, a dos alunos considerados, por parte de seus professores, incapazes de aprender. O trabalho aposta na metodologia da Conversação de orientação psicanalítica, introduzindo-se recursos teatrais na produção da palavra, constituindo-se o Teatro-Conversação.
Abstract: The present study refers to the presentation of an intervention‑research carried out with young people identified at schools in scholar failure situation, concerning learning and/or behaviour. The research has been carried out along four classes of students of the third cycle of Fundamental Education, and aimed at learning and intervening upon what appears to be a symptom at school. Here we present the process and the results related to one of those classes, the one of the students considered, by the teachers, incapable of learning. The work relies on the methodology of Conversation of psychoanalytical orientation, introducing theatrical resources for the word production, which constitutes the Conversation‑Theatre.
Subject: Fracasso escolar
Conversação
Teatro
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.14195/1647-8614_52-1_4
URI: http://hdl.handle.net/1843/68160
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1647-8614_52-1_4
metadata.dc.relation.ispartof: Revista portuguesa de pedagogia
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jovens que não aprendem_ Pesquisa-intervenção a partir do teatro-conversação.pdf143.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.