Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68168
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Assistência estudantil e ações afirmativas: um estudo das condições materiais e simbólicas |
Other Titles: | Student assistance and affirmative actions: a study on material and symbolic conditions Assistencia al estudiante y acciones afirmativas: estudio de las condiciones materiales y simbólicas |
Authors: | Natalino Neves da Silva Adilson Pereira Dos Santos Jane Maria Dos Santos Reis |
Abstract: | Este artigo buscou compreender a política de assistência estudantil adotada por três universidades federais mineiras. Nesta investigação, pretendeu-se responder: quais são as condições materiais e simbólicas que favorecem a permanência de estudantes ingressantes por meio das Políticas de Ações Afirmativas (PAA)? O estudo é de caráter qualitativo e a metodologia adotada contou com levantamento bibliográfico, análise documental e aplicação de questionário aos(às) gestores(as) dessas universidades. Os resultados apontam que o processo de democratização do Ensino Superior está intrinsecamente relacionado ao acesso e à garantia das condições materiais e simbólicas capazes de assegurar a permanência desse novo sujeito, negro e negra, ingressante, por meio das PAA no Ensino Superior. |
Abstract: | This article is the result of a research that sought to understand the student assistance policy adopted by three federal universities in Minas Gerais, Brazil. Therefore, we question: what are the material and symbolic conditions that favor the permanence of freshmen students through Affirmative Action Policies (from the Portuguese, Políticas de Ações Afirmativas; PAA)? The study is qualitative in nature and the methodology adopted included a bibliographic survey, document analysis and a questionnaire applied to managers. The results show that the process of democratization in higher education is intrinsically related to access, but also to the guarantee of material and symbolic conditions capable of ensuring the permanence of this new black subject entering higher education through PAA. |
Subject: | Programas de Ação Afirmativa Assistência social Ensino Superior |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/ES.254841 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/68168 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/es/a/dmDJKXcngXtVZFHYBVvLBmv/?lang=pt |
metadata.dc.relation.ispartof: | Educação & Sociedade |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL E AÇÕES AFIRMATIVAS_ UM ESTUDO DAS CONDIÇÕES MATERIAIS E SIMBÓLICAS.pdf | 248.32 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.