Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68171
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Normalistas Negras: formação de professoras em ambiente silenciador |
Other Titles: | Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment Normalistas negras: formación de profesoras negras en un ambiente silenciador |
Authors: | Natalino Neves da Silva Laura Rodrigues Paim Pamplona |
Abstract: | Este artigo é resultado de uma pesquisa que se propôs compreender quais são as possibilidades da construção da identidade étnico-racial no curso de Magistério. Para tal, dialoga-se com três mulheres, negras e normalistas egressas de uma instituição secular localizada na cidade de Muzambinho, Sul de Minas Gerais. Por meio de suas narrativas, buscou-se entender rupturas, possibilidades e conquistas de direitos a partir da formação adquirida. História oral foi a principal abordagem de pesquisa. Os seguintes procedimentos também foram utilizados: análise de fotografias, consulta de documentação escolar no acervo da instituição, revisão de literatura. Os resultados alcançados apontam que as normalistas negras constroem a sua identidade étnico-racial em um ambiente formativo silenciador que é orientado ideologicamente por valores pautados na branquitude. |
Abstract: | This article is the result of a research that aimed to understand what the possibilities of the construction of ethnic-racial identity in the Primary and Secondary Teacher Training Courses. To this end, we dialogued with three women, black and schoolteachers, who graduated from a secular institution located in the city of Muzambinho, in the south of Minas Gerais, Brazil. Through their narratives, we sought to understand ruptures, possibilities and conquests of rights from the acquired training. Oral history was the main research approach. The following procedures were also used: analysis of photographs, consultation of school documentation in the institution’s collection, literature review. The results achieved indicate that black schoolteachers build their ethnic-racial identity in a silencing training environment that is ideologically oriented by values based on whiteness. |
Subject: | Relações Éticas Cultura negra e identidades Educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.17.18344.060 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/68171 |
Issue Date: | 3-May-2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18344 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Práxis Educativa |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Normalistas Negras_ formação de professoras em ambiente silenciador.pdf | 284.06 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.