Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68181
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Em busca de um tema esquecido: o lugar da educação nas recentes interpretações do Brasil |
Other Titles: | Looking for a forgotten Subject Matter: the Place of Education in the Recent Interpretation of Brazil |
Authors: | Marcos Cezar de Freitas Luciano Mendes de Faria Filho |
Abstract: | Este texto se propõe a analisar o lugar reservado à educação nas contemporâneas interpretações do Brasil. Para isso, escolhemos um conjunto de obras publicadas a partir do final do século XX, ocasião em que se avolumava as comemorações/discussões sobre os 500 anos do "descobrimento", até o ano de 2015, quando se instalou a crise que, como vimos, resultou no golpe civil parlamentar que destituiu a Presidenta eleita, Dilma Roussef, da Presidência da República. O artigo defende que, se, ao longo do século XX, o acesso à educação foi panaceia para todos os males da nação, no século XXI, interpretar o Brasil tornou-se um exercício que permite abordar a permanência de quem chegou à escola, ampliando o foco do acesso para a inclusão, procurando entender, mais do que a transposição de limites, a aproximação, o fazer juntos que a quase universalização da escola básica possibilita. Mas também impõe entender as distâncias atualizadas e ampliadas entre a casa grande e a escola pública, no cultivo dos privilégios de classe e de raça de longeva tradição no Brasil. |
Abstract: | This text is proposed to analyze the place reserved for education in the contemporary interpretations of Brazil. To do so, we chose a group of works published from the end of the twentieth century, time when commemorations / discussions about the 500 anniversary of the “Discovery” have been built up until the year 2015 when an Economic Crisis has been installed and resulted in the ousting of the Dilma Roussef from the Republic Presidency. The article defends that, if, throughout the twentieth century, access to education was “Panacea” for all the evils in the country, in the twenty-first century, interpreting Brazil became an exercise that allows us to approach the permanence of those who have got to school, increasing the focus of access for inclusion, aiming to understand more than just overpassing the limits, the approximation, the “doing together” that the almost universalization of the basic school provides. But it also imposes the understanding of the updated and extended distances between the Big house and the Public school on the fostering of class and race privileges, very tradition a land common in Brazil. |
Subject: | Educação - Brasil Intelectuais Escola pública - Brasil |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.12795/araucaria.2017.i38.15 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/68181 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistascientificas.us.es/index.php/araucaria/article/view/4008 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Araucaria |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Em busca de um tema esquecido_ o lugar da educação nas recentes interpretações do Brasil.pdf | 300.52 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.