Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68183
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dc.creatorJoão Victor da Fonseca Oliveirapt_BR
dc.creatorLuciano Mendes de Faria Filhopt_BR
dc.date.accessioned2024-05-10T18:29:58Z-
dc.date.available2024-05-10T18:29:58Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue29pt_BR
dc.citation.spage193pt_BR
dc.citation.epage207pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20500/rce.v14i29.18426pt_BR
dc.identifier.issn1809-5747pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68183-
dc.description.abstractThe official discourse, today, presents Education as the major responsible for the modernization of our societies, for their greater or lesser possibilities of integrating themselves in the globalized world and in the knowledge society. As an investigative effort, we problematize the relationship between Education and Modernization in the second half of the twentieth century, strained in the reformist propositions that led, in the 1960s, to the restructuring of Brazilian universities. We take as object of study the process of creation and institutionalization of the Post Graduation programs that took place at the Universidade Federal de Minas Gerais, for synthesizing two great matrices that marked the Brazilian intellectual and academic debate in the 1960s: that of modernization and developmentalism.pt_BR
dc.description.resumoO discurso oficial, hoje, apresenta a Educação como a grande responsável pela modernização de nossas sociedades, por suas maiores ou menores possibilidades de integrarem-se ao mundo globalizado e à sociedade do conhecimento. Como esforço investigativo, problematizamos a relação entre Educação e Modernização na segunda metade do século XX, tensionada nas proposições reformistas que conduziram, na década de 1960, a reestruturação das universidades brasileiras. Tomamos como objeto de estudo o processo de criação e institucionalização dos programas de pós-graduação, ocorrido na Universidade Federal de Minas Gerais, por sintetizar duas grandes matrizes que marcaram o debate intelectual e acadêmico brasileiro nos anos de 1960: a da modernização e a do desenvolvimentismo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista contemporânea de educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectModernizaçãopt_BR
dc.subjectPós-graduaçãopt_BR
dc.subjectUniversidadept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherModernizaçãopt_BR
dc.subject.otherPós-graduaçãopt_BR
dc.subject.otherUniversidadespt_BR
dc.titleEducação e modernização: a UFMG na trajetória de um projeto modernizante (1968-1974)pt_BR
dc.title.alternativeEducation and modernization: The UFMG in the trajectory of a modernizing project (1968-1974)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/18426pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1023-7138pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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