Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68184
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalvit Greiner de Paulapt_BR
dc.creatorLuciano Mendes de Faria Filhopt_BR
dc.date.accessioned2024-05-10T18:30:21Z-
dc.date.available2024-05-10T18:30:21Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue27pt_BR
dc.citation.spage162pt_BR
dc.citation.epage185pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18817/ot.v16i27.676pt_BR
dc.identifier.issn1808-8031pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68184-
dc.description.abstractThis article presents the initial results of our research that investigates the influence of the thinking of the Deputies of Minas Gerais on the construction of the imperial state, taking as reference the ideas, actions and legislation producedconcerning Education in the Province of Minas Gerais. Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850), its most influential deputy, is the parliamentarian who turns the Council and the Province into a laboratory for the insertion of his ideas at the national level, seeking to solve the challenges posed by Liberalism in the early nineteenth century. Using as a source the Atas do Conselhoand the main periodicals of the time, supported by the theoretical reference of Cultural History and the Discourse Analysis methodology, we confront the sources in an attempt to abstract the traits of modernization applied to education and linked to Liberalism in the Brazilian Empire, whose objective was to educate, civilize and modernize the country.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta os resultados iniciais de nossa pesquisa que investiga a influência do pensamento mineiro na construção do Estado imperial tomando como referência as ideias, as ações e a legislação produzida acerca da educação na Província de Minas Gerais. Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850), seu mais influente deputado, é o parlamentar que faz do Conselho e da Província o laboratório de inserção de suas ideias no plano nacional buscando solucionar os desafios propostos pelo Liberalismo no início do século XIX. Usando como fonte as Atas do Conselho e os principais periódicos da época, apoiados no referencial teórico da História Cultural e a metodologia de Análise do discurso, confrontamos as fontes na tentativa de abstrair os traços de modernização, aplicados à educação, afetos ao Liberalismo no Brasil Império, cujo objetivo era educar, civilizar e modernizar o país.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofOutros tempospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSociabilidadept_BR
dc.subjectIntelectuaispt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subject.otherSociabilidadept_BR
dc.subject.otherIntelectuaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleDo conselho da província à assembleia geral: os homens e as ideias em torno de Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850)pt_BR
dc.title.alternativeFrom the council of the province to the general assembly: the men and the ideas surrounding Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850)pt_BR
dc.title.alternativeDel consejo de la provincia a la asamblea general: los hombres y las ideas entorno a Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/676pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4091-3926pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1023-7138pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.