Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68240
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | “Escolas fechadas, e agora?”: situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia |
Other Titles: | “Closed schools, what now?”: a limit-situation, a viable unprecedented and freirian utopia in times of pandemic |
Authors: | Lúcia Helena Alvarez Leite Bárbara Bruna Moreira Ramalho Paulo Felipe Lopes de Carvalho |
Abstract: | O fechamento das escolas em decorrência da pandemia de covid-19 promoveu efervescentes diálogos sobre o direito à educação no Brasil. Compreendendo a relevância do debate permeado por disputas e conscientes do lugar privilegiado de enunciação da Universidade, propusemos um projeto de extensão que objetivasse identificar e difundir, por meio de pequenos vídeos, as impressões de diferentes sujeitos a respeito da garantia do direito à educação no contexto de pandemia. Dessa forma, o presente texto analisa um recorte da ação extensionista por meio das impressões de crianças com idades entre cinco e onze anos, cujos depoimentos contribuem sobremaneira para a construção de inéditos viáveis para o enfrentamento da situação-limite que a educação atravessa. Apresentamos também uma experiência de utilização desse material no âmbito de uma disciplina do curso de Formação Intercultural para Educadores Indígenas (FIEI) da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). |
Abstract: | The interruption of classes due to the covid-19 pandemic promoted an important dialogue about education rights in Brazil. In view of the relevance of this theme and considering the university’s role on this discussion, we proposed a project that aims to identify and spread through short videos different people impressions about education rights in the pandemic context. Being that the case, this paper aims to share an aspect of this project: five to eleven years old children’s reports that offer an important contribution to build an “untested feasibility” in order to confront the limit-situation that education is during the pandemic context. Furthermore, this paper analyzes the usage of these videos as a didactic material in classes of Intercultural Training for Indigenous Educators degree from Education College of Federal University of Minas Gerais. |
Subject: | Educação Pandemias Utopias Freire, Paulo |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.35227 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/68240 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35227 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Docência do Ensino Superior |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
“Escolas fechadas, e agora_”_ situação-limite, inédito viável e utopia freiriana em tempos de pandemia.pdf | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.