Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68357
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFabiana Pinheiro Barrosopt_BR
dc.creatorSandro Vinicius Sales dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2024-05-15T20:14:20Z-
dc.date.available2024-05-15T20:14:20Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.spage257pt_BR
dc.citation.epage282pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp257-282pt_BR
dc.identifier.issn2175-6600pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68357-
dc.description.abstractThis text discusses the pedagogical coordinators’ view on the organization of the curriculum for Early Childhood Education.Based on the Childhood Pedagogies, as well as on theories on curriculum, semi-structured interviews with six pedagogical coordinators from Turmalina, Minas Gerais,Brazil,are analyzed.The dialogues with the coordinators show that, if,on the one hand, they understand the child as the center of pedagogical practices and play as a favorable moment for their development; on the other hand, they point out that the curriculum suggests prescriptions for educational practices, although it is a daily construction of children and teachers.As final remarks, the pedagogical coordination is evidenced as an essential element in the articulation between the prescribed curriculum and the one experienced by the children.pt_BR
dc.description.resumoEste texto discute a visão das coordenadoras pedagógicas sobre a organização do currículo da Educação Infantil. Partindo das Pedagogias da Infância, bem como das teorias sobre currículo, analisam-se entrevistas semiestruturadas com seis coordenadoras pedagógicas de Turmalina, Minas Gerais. Os diálogos com as coordenadoras evidenciam que, se, por um lado, elas compreendem a criança como centro das práticas pedagógicas e a brincadeira como momento favorável ao desenvolvimento; por outro, apontam que o currículo sugere prescrições quanto às práticas educativas, embora seja uma construção cotidiana de crianças e de professores. Como apontamentos finais, evidencia-se a coordenação pedagógica como elemento essencial na articulação entre o currículo prescrito e o vivido pelas crianças.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDebates em Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículo da educação infantilpt_BR
dc.subjectCoordenação pedagógicapt_BR
dc.subjectSentidospt_BR
dc.subject.otherEducação de crianças - currículospt_BR
dc.subject.otherEscolas - organização e administraçãopt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.titleSentidos atribuídos pela coordenação pedagógica ao currículo da educação infantilpt_BR
dc.title.alternativeMeanings assigned by the pedagogical coordination to the curriculum for early childhood educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12625pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9330-0592pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9666-3639pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sentidos atribuídos pela coordenação pedagógica ao currículo da educação infantil.pdf348.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.