Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68358
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSandro Vinicius Sales Dos Santospt_BR
dc.creatorMaksilane Eudilane Bentopt_BR
dc.date.accessioned2024-05-15T20:14:40Z-
dc.date.available2024-05-15T20:14:40Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage123pt_BR
dc.citation.epage136pt_BR
dc.identifier.issn2763-9916pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68358-
dc.description.abstractThe article analyzes the possibilities of building a curriculum for day care centers and preschools which, according to the legal prerogatives of our country, must be organized by fields of experience. Supported by a theoretical framework that articulates studies in the field of curriculum produced at the interface with cultural studies in the post-structuralist perspective of analysis, with Walter Benjamin's critical theory of culture and with the pedagogies of childhood and early childhood education, the text deals with the real possibilities of building a curriculum based on the experiences of children. This enterprise is carried out from data generated through an ethnography produced in the dialogue with five-year-old children and their teacher in a Municipal Early Childhood Education Unit (UMEI), located in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. The field notebook notes allow us to understand that when organizing educational situations based on children's learning desires, the curriculum by fields of experience reveals the potential of boys and girls and, in the same way, highlights important constitutive dimensions of early childhood education teaching.pt_BR
dc.description.resumoO artigo analisa as possibilidades de construção de um currículo para creches e pré-escolas que, de acordo com as prerrogativas legais de nosso país, deve ser organizado por campos de experiência. Sustentando por um quadro teórico que articula dos estudos do campo do currículo produzidos na interface com os estudos culturais na perspectiva pós-estruturalista de análise, com a teoria crítica da cultura de Walter Benjamin e com as pedagogias da infância e da educação infantil, o texto versa sobre as reais possibilidades de se construir um currículo a partir das experiências das crianças. Tal empreendimento é realizado a partir de dados gerados por meio de uma etnografia produzida na interlocução com crianças de cinco anos de idade e seu professor em uma Unidade Municipal de Educação infantil (UMEI), situada em Belo Horizonte, Minas Gerais. As notas do caderno de campo permitem compreender que ao se organizar situações educativas a partir dos desejos de aprendizagem das crianças, o currículo por campos de experiência revela a potencialidade de meninos e meninas e, de igual modo, evidencia importantes dimensões constitutivas da docência da Educação infantil.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Vagalumearpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículo por campos de experiênciapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectDireitos e desejos de aprendizagempt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.titleCurrículo da educação infantil - campos de experiência, direitos e desejos de aprendizagempt_BR
dc.title.alternativeEarly childhood education’s curriculum - fields of experience, rights and learning desirespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uea.edu.br/index.php/rv/article/view/2572pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-9666-3639pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-8062-3085pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.