Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68414
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ronaldo Corrêa Gomes Júniorpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6357439967840461pt_BR
dc.creatorThiago Belchior Pintopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4522119710089887pt_BR
dc.date.accessioned2024-05-17T12:46:09Z-
dc.date.available2024-05-17T12:46:09Z-
dc.date.issued2024-02-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68414-
dc.description.abstractThe present work aims at the development of a Teaching Project addressed to High School students, centered at the promotion of citizenship participation in democracy. The project’s goal is initially to promote a reflection upon the re-election of corrupt politicians, seeking to stimulate the education for citizenship on the students, by means of political literacy and the incentive for an active participation in the political questions that trespasse their daily lives. Besides, it aims at an interdisciplinary actuation, contributing for the development of critical thinking, of creativity and cooperation between the students. The method chosen is based on Project Based Learning (PBL), involving a collaborative approach. The students will be incentivized, by means of the proposed activities, to investigate real problems, to propose legislative solutions, and will have support for exploring digital resources and participating in the political process. It is expected that the students get actively involved at the investigation and analysis of social problems, proposing legislative solutions. Besides, the project aims to strengthen competencies related to citizenship, democracy and the understanding of the Brazilian political system. The work has the initiative to fill the gaps in the education for citizenship and to stimulate a critical and participative attitude in the society, from fundamental education on. By promoting the reflection upon the reelection of corrupt politicians and involving the students in the elaboration of legislative proposals, the objective is to strengthen the civic consciousness and the active understanding of democracy. This project seeks to align to the guidelines of Curricular Common National Base (BNCC) and to promote a more engaged and meaningful education for High School students.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho visa desenvolver um Projeto de Ensino destinado a alunos do Ensino Médio, centrado na promoção da participação cidadã na democracia. O projeto almeja promover inicialmente uma reflexão sobre a reeleição de políticos corruptos, buscando estimular a educação para cidadania dos estudantes, por meio do letramento político e o incentivo de uma participação ativa nas questões políticas que perpassa o cotidiano deles. Além disso, visa uma atuação interdisciplinar, contribuindo para o desenvolvimento do pensamento crítico, da criatividade e da cooperação entre os estudantes. O método adotado baseia-se na Aprendizagem Baseada em Projetos (Project Based Learning - PBL), envolvendo uma abordagem colaborativa. Os estudantes serão incentivados, por meio das atividades propostas, a investigar problemas reais, propor soluções legislativas, e terão suporte para explorar recursos digitais e participar do processo político. Espera-se que os estudantes se envolvam ativamente na investigação e análise de problemas sociais, propondo soluções legislativas. Além disso, o projeto visa fortalecer competências relacionadas à cidadania, à democracia e à compreensão do sistema político brasileiro. O trabalho tem a iniciativa de preencher lacunas na educação para cidadania e estimular uma atitude crítica e participativa na sociedade, desde a educação básica. Ao promover a reflexão sobre a reeleição de políticos corruptos e envolver os alunos na elaboração de propostas legislativas, visa-se fortalecer a consciência cívica e a compreensão ativa da democracia. Este projeto busca alinhar-se com as diretrizes da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e promover uma educação mais engajada e significativa para os alunos do Ensino Médio.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Linguagem, Tecnologia e Educação (EAD)pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação para Cidadaniapt_BR
dc.subjectLetramento Políticopt_BR
dc.subjectParticipação políticapt_BR
dc.subject.otherLinguagem e línguas – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleCidadania em ação: proposta de um projeto de educação para a cidadaniapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Linguagem, Tecnologia e Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ENTREGA FINAL PUBLICACAO 01032024.pdf27.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.