Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68418
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJosé Geraldo Silveira Buenopt_BR
dc.creatorSirleine Brandão de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-17T19:44:46Z-
dc.date.available2024-05-17T19:44:46Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.citation.issueSpept_BR
dc.citation.spage33pt_BR
dc.citation.epage50pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1413-65382418000400004pt_BR
dc.identifier.issn1980-5470pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68418-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to present, analyze and discuss the constitution of the field of Special Education, having the texts published by the Brazilian Journal of Special Education - RBEE- from 1992 to 2017 as its source. Through this selected source, it was possible to elaborate a trend balance regarding the subjects that produce the discourses disseminated by the journal, as well as the subjects and policies that these narratives produce and the way in which they are produced. In order to do so, among the total of published texts, those which presented a broad discussion on Special Education were selected through three axes of entry: who produced the papers, what was produced and by what means these narratives were produced. The collected data were organized through indicators that fed the database allowing both the elaboration of tables and the analysis of the main trends of this production from its launch until the year 2017, having Pierre Bourdieu's studies as theoretical reference, specifically the notions of field and language. The highlighted results of this analysis are the high incidence of productions in the Southeastern region of Brazil, coming from authors with a doctorate degree in the academic field related to education, culminating with the analysis of terms that designate the population assisted by Special Education and that express the dispute over the scientific authority of this field of investigation.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do presente artigo é apresentar, analisar e discutir a constituição do campo da Educação Especial, tendo como fonte os textos publicados pelo periódico Revista Brasileira de Educação Especial - RBEE, no período de 1992 até 2017. Por meio da fonte selecionada, foi possível elaborar balanço tendencial referente aos sujeitos que produzem os discursos disseminados pelo periódico, bem como os sujeitos e as políticas que essas narrativas produzem e a forma pela qual são produzidas. Para tanto, foram selecionados, dentre o total de textos publicados, aqueles que apresentavam discussão ampla sobre a Educação Especial, por meio de três eixos de entrada: quem produziu esses artigos, o que produziram e por quais meios produziram essas narrativas. Os dados colhidos foram organizados por meio de indicadores que alimentaram o banco de dados, permitindo a elaboração de tabelas e a análise das principais tendências dessa produção desde o seu lançamento até o ano de 2017, tendo como referencial teórico os estudos de Pierre Bourdieu, especificamente as noções de campo e linguagem. Destacam-se como resultados da análise a grande incidência de produções da região Sudeste do Brasil, de autores com título de doutores inseridos no campo acadêmico vinculados à educação, culminando com a análise dos termos que designam a população atendida pela Educação Especial e que expressam a disputa pela autoridade científica desse campo de investigação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Especialpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectPesquisa educacionalpt_BR
dc.subjectPesquisa bibliográficapt_BR
dc.subjectProdução acadêmicapt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherPesquisa educacionalpt_BR
dc.subject.otherPesquisa bibliográficapt_BR
dc.subject.otherEducação especial - periódicospt_BR
dc.titleA constituição do campo da educação especial expressa na Revista Brasileira de Educação Especial - Rbee (1992-2017)pt_BR
dc.title.alternativeThe constitution of the field of special education expressed in the Brazilian Journal of Special Education - Rbee (1992-2017)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbee/a/JmrHLnPBh398ySt7hMr6Z7x/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8285-4135pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0643-1322pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.