Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68419
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSirleine Brandão de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-17T19:45:11Z-
dc.date.available2024-05-17T19:45:11Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume45pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2175-623697373pt_BR
dc.identifier.issn2175-6236pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68419-
dc.description.abstractThe objective of this study was to analyze and discuss permanence and ruptures in the identity of special education and the close relationship between the academic field and educational policies. The contributions of Pierre Bourdieu were used, specifically the concepts of language and field and as a methodology for the analysis of the narratives produced in publications of the Brazilian Journal of Special Education. It was concluded that the relationship between these fields reflects the constant search of a set of researchers to more carefully specify the field of special education and the temporal coexistence of similar, distinct and antagonistic perspectives, configuring the field with a multifaceted identity, reflecting the contradictory movement of society and social policies.pt_BR
dc.description.resumoObjetivou-se analisar e discutir permanências e rupturas na identidade da educação especial e a estreita relação entre o campo acadêmico e as políticas educacionais. Recorreu-se às contribuições de Pierre Bourdieu, especificamente os conceitos de linguagem e campo e como metodologia à análise das narrativas produzidas em publicações da Revista Brasileira de Educação Especial. Concluiu-se que a relação entre esses campos reflete a busca incessante de um conjunto de pesquisadores para precisar com maior cuidado o campo da educação especial e a coexistência temporal de perspectivas afins, distintas e antagônicas, configurando ao campo uma identidade multifacetada, refletindo o movimento contraditório da sociedade e das políticas sociais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Realidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectNecessidades educacionais especiaispt_BR
dc.subjectPúblico-alvo da educação especialpt_BR
dc.subjectProdução de conhecimentopt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherPolítica educacionalpt_BR
dc.subject.otherNecessidades especiais - educaçãopt_BR
dc.titleOs campos político e acadêmico e o discurso sobre educação especialpt_BR
dc.title.alternativeThe political and academic fields and the discourse on special educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/edreal/a/WNTQJLcRs8YsxcvwhY8xPyb/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0643-1322pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Os campos político e acadêmico e o discurso sobre educação especial.pdf314.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.