Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68499
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJáima Pinheiro de Oliveirapt_BR
dc.creatorMariane Andreuzzi de Araujopt_BR
dc.date.accessioned2024-05-21T20:26:26Z-
dc.date.available2024-05-21T20:26:26Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issueEspecialpt_BR
dc.citation.spage869pt_BR
dc.citation.epage882pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.1.12212pt_BR
dc.identifier.issn1982-5587pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68499-
dc.description.abstractPre-school is part of a decisive period in the formation of a child. In this context, this research aimed to analyze mediation situations and pedagogical practices that interfered in a positive way with curricular access and social interaction of a child with Down syndrome. A preschool class, her teacher, and a caregiver of the target child participated in this research. The data collection was conducing through systematic observation and recorded with filming and field notes. The results indicated favorable mediations for curricular access in the following situations: proximity between the child and the teacher; sharing of activities with the child; requests for collaboration of the child in routine activities; proposition of group activities; among others. We conclude that the quality of interaction and the concern with this quality were the main factors responsible for promoting the participation of the target child in the activities.pt_BR
dc.description.resumoA fase pré-escolar faz parte de um período decisivo na formação de uma criança. Nesse contexto, essa pesquisa teve como objetivo analisar situações de mediação e práticas pedagógicas que interferiram de maneira positiva junto ao acesso curricular e à interação social de uma criança com Síndrome de Down. Uma turma de pré-escola, sua professora e uma cuidadora da criança-alvo participaram dessa pesquisa. Os dados foram obtidos por meio de observação sistemática e registrados com filmagens e notas de campo. Os resultados indicaram mediações favoráveis ao acesso curricular nas seguintes situações: proximidade entre a criança e a professora; compartilhamento de atividades com a criança; pedidos de colaboração da criança em atividades de rotina; proposição de atividades em grupo; dentre outras. Concluímos que a qualidade de interação e a preocupação com essa qualidade foram os principais fatores responsáveis pela promoção da participação da criança-alvo nas atividades.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista ibero-americana de estudos em educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectPráticas pedagógicaspt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherPráticas pedagógicaspt_BR
dc.subject.otherInclusãopt_BR
dc.titleA participação de uma criança com síndrome de down em práticas pedagógicas na educação infantilpt_BR
dc.title.alternativeThe participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child educationpt_BR
dc.title.alternativeLa participación de un niño con síndrome de down en las prácticas pedagógicas de la educación infantilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0156-3804pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0193-7981pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.