Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68501
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Cândida Schierpt_BR
dc.creatorKaren Regiane Sorianopt_BR
dc.creatorJáima Pinheiro de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-21T20:27:09Z-
dc.date.available2024-05-21T20:27:09Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5216/rppoi.v18.36065pt_BR
dc.identifier.issn2178-4442pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68501-
dc.description.abstractThe objectives of this study were: a) to investigate the communicative profile of subjects with disabilities; b) identify the main needs of these subjects, related to the process of language development and; c) alluding about main developments regarding the advisory to them and permanent training provided to their teachers for further planning of interventions in the teaching-learning process. Participants were nine students, aged from seven to fifteen, six boys and three girls. The diagnoses of these students were Cerebral Palsy (5), Down Syndrome(3), Global Development Delay (1). Data requirements as indicated: Beginning of actions related to functional vocabulary identification, at home and at school, to implement Alternative and/or Supplemental Communication; support for acquisition aspects in oral language; curricular adaptations; guidance on individuals’ entry in regular school. Data also indicated certain regularity in the beginning of the necessary actions, as follows. For individuals with Cerebral Palsy, Alternative and/or Supplemental Communication were used at first, regardless of the environment (family and/or school). As for individuals with Down Syndrome, initial support should facilitate the functional use of language, by means of observation in specific interaction environments. Special attention should be given, however, to the variability in language acquisition process, facing similar diagnoses.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desse estudo foi traçar o perfil comunicativo de alunos que frequentavam escolas especial e regular, com foco para intervenções junto ao processo de ensino-aprendizagem. Participaram da pesquisa nove escolares, com idade entre sete e quinze anos, sendo seis meninos e três meninas. Sobre os diagnósticos, verificou-se: Paralisia Cerebral (5), Síndrome de Down (3), Atraso Global de Desenvolvimento (1). Os dados indicaram algumas necessidades: início de ações relacionadas à identificação de vocabulário funcional, em ambientes domiciliar e escolar, para implementação de Comunicação Alternativa e/ou Suplementar; suporte em relação aos aspectos de aquisição de linguagem oral; adaptações curriculares; orientações sobre o ingresso de indivíduos no ensino regular. Os dados indicaram também uma regularidade no início das ações necessárias. Para os indivíduos com Paralisia Cerebral, iniciou-se com a Comunicação Alternativa e/ou Suplementar, independentemente do ambiente (familiar e/ou escolar). Quanto aos indivíduos com Síndrome de Down, o suporte inicial deveria favorecer o uso funcional da linguagem, por meio de observações em ambientes específicos de interação. Os resultados permitiram considerar, por fim, que uma atenção especial deve ser dada à variabilidade do processo de aquisição de linguagem, diante de diagnósticos semelhantes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPoíesis pedagógicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectAssessoria às escolaspt_BR
dc.subjectDesenvolvimento da linguagempt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherIntervenção pedagógicapt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento da linguagempt_BR
dc.titlePerfil comunicativo de escolares com necessidades especiais: base para assessoria educacionalpt_BR
dc.title.alternativeCommunicative profile of students with disability: basis for educational consultantspt_BR
dc.title.alternativePerfil comunicativo de escolares con discapacidad: fundamentosde consultoría para la educaciónpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/36065pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3109-4436pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0156-3804pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.